|
עמוד:253
מולדת ולא היה להם לאן לחזור . יתר על כן , רוב המהגרים ביקשו לשפר באמצעות ההגירה את מצבם הכלכלי , להרוויח כסף ולשוב הביתה בהזדמנות הראשונה שתבוא . היהודים ביקשו גם הם לשפר את מצבם הכלכלי , אך , לעומתם , שאפו להשתקע בארץ החדשה לצמיתות ולהשתלב בחברה הסובבת . תהליך מובנה צופן סכנות הצטרפותם של ילדים ונשים עשתה את שלב המעבר לארץ החדשה לתהליך מורכב הצופן בחובו סכנות לרוב . אמנם השיפור הניכר באמצעי התחבורה שצוין לעיל הפחית אותן במידה ניכרת , אך עדיין היה על המהגר היהודי להתמודד עם מכשולים וקשיים רבים כדי להגיע בבטחה לארץ היעד : רכישת כרטיס הפלגה , הנפקת אישורי יציאה מהארץ ומעל לכול נסיעה של אלפי קילומטרים וחציית גבולות כדי להגיע לנמלי המוצא . חוסר ההתמצאות בהליכים הביורוקרטיים הביא לטרגדיות משפחתיות קורעות לב . משפחות רבות היו מתעכבות בדרכן משום שכספן לא הספיק להמשך הדרך . אחרות נתקעו בנמלי המוצא משום מחלה שפקדה את אחד מבני המשפחה וקצין הבריאות של חברת הספנות לא התיר את עלייתם לאונייה . עקב כך נאלצו מהגרים רבים לחזר על הפתחים ולהיזקק לתמיכת ארגונים פילנתרופיים יהודיים . הדלות , הייאוש והסבל של המהגרים היו קשים מנשוא . המחסור בכסף למימון המשך המסע הארוך המתוכנן הביא לכך שמשפחות יהודיות רבות נתקעו בערי מערב אירופה ללא כל יכולת לעזור לעצמן . נוצרו שם שכונות צפופות ומלוכלכות של מהגרים יהודיים שנתקעו שם בדרכם אל הארצות שמעבר לים . כך צמחו למשל שכונות היהודים "וייטצ'פל" בלונדון ו"פלעצל" בפריז . הקושי הגדול ביותר היה הצורך להתמודד עם נוכלים שהסתוו ל'סוכני נסיעות . ' אלה ניצלו את תלותם של המהגרים ואת חוסר בקיאותם בהליכי ההגירה כדי לרושש אותם מכספם . ההרכב האנושי של קבוצות הנוכלים היה מפוקפק למדי . ערב רב של בטלנים , מובטלים , סוחרים לשעבר , עגלונים , שנוררים ולעתים גם פושעים ומבריחים מקצועיים מצאו להם דרך נוחה להתפרנס מההגירה . מכירת כרטיסי הפלגה ומסמכים מזויפים ומעשי שוד בעת גנבת הגבול היו מקרים שכיחים . מציאות קודרת זו מקבלת ביטוי הולם בספרו של הסופר היידי הנודע שלום עליכם , מוטל בן פייסי החזן . ספר זה מגלם את סיפורה של ההגירה היהודית כולה על כל המורכבות שבה . המסוכנים שבנוכלים היו סוחרי הנשים שפיתו מהגרות תמימות שנסעו בגפן , הפילו אותן ברשתם ומכרו אותן לבתי בושת שמעבר לאוקיינוס האטלנטי . ההגירה אל הארצות שמעבר לים ערערה את האיזון הדמוגרפי בין גברים לנשים גם בארצות המוצא וגם בארצות היעד ושברה את המסגרת המשפחתית . התוצאה היתה ביקוש הולך וגובר של מהגרים בארצות היעד – יהודים ולא יהודים כאחד – לזונות . מנתונים שפרסמה "האגודה היהודית להגנת נשים" עולה כי בשנת 1904 עזרה האגודה ל 1 , 233– נערות יהודיות שנפלו קורבן לסוחרי זונות , בשנת 1905 סייעה ל 1 , 366– נערות , ובשנת 1906 ל929– נערות . מכיוון שהנתונים האלה מעידים רק על הנערות שניצלו בידי האגודה ויכלו לספר את סיפורן העגום , יש לשער שהיקף התופעה היה גבוה הרבה יותר . חרף כל הקשיים היגרו כ 2 . 5– מיליונים יהודים אל ארצות הים . הבולטת והחשובה בקהילות שמעבר לים שנוצרו בעקבות ההגירה ההמונית היתה הקהילה היהודית בארצות הברית . רובם המכריע של המהגרים השתקעו בניו יורק , בפילדלפיה ובשיקגו . מספר היהודים בניו יורק גדל בקצב מהיר ביותר . ב1914– ערב מלחמת העולם הראשונה היתה זו הקהילה היהודית הגדולה והצפופה ביותר בעולם . בשנת 1880 נאמד מספר היהודים בניו יורק בכ , 60 , 000– בשנת 1905 ב , 672 , 000– וערב מלחמת העולם הראשונה כבר הגיע מספרם ל . 1 , 330 , 000– זה היה גידול מדהים כרטיס-ברכה לראש השנה בדמות כרטיס נסיעה באונייה ( ארצות הברית , . ( 1910 מהגרים רבים עמדו בפני הקושי להתמודד עם נוכלים שהציגו עצמם כסוכני נסיעות וגזלו את כספם
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|