|
עמוד:284
יהוה ימלך לעלם ועד. שמות טו, יח יהוה מלכותה קאם לעלם ולעלמי עלמיא. תרגום אונקלוס לשמות, שם יהוה אלהי אברהם יצחק וישראל אבתינו, דברי הימים-א כט, יח שמרה זאת לעולם ליצר מחשבות לבב עמך, והכן לבבם אליך. והוא רחום יכפר עון ולא ישחית, והרבה להשיב אפו תהלים עח, לח ולא יעיר כל חמתו. כי אתה אדני טוב וסלח, ורב חסד לכל קראיך. תהלים פו, ה צדקתך צדק לעולם ותורתך אמת. תהלים קיט, קמב תתן אמת ליעקב, חסד לאברהם, אשר נשבעת לאבתינו מימי קדם. מיכה ז, כ ברוך אדני יום יום יעמס לנו, האל ישועתנו סלה. תהלים סח, כ יהוה צבאות עמנו, משגב לנו אלהי יעקב סלה. תהלים מו, ח יהוה צבאות, אשרי אדם בטח בך. תהלים פד, יג יהוה הושיעה, המלך יעננו ביום קראנו. תהלים כ, י ברוך הוא אלהינו שבראנו לכבודו, והבדילנו מן התועים, ונתן לנו תורת אמת, וחיי עולם נטע בתוכנו. הוא יפתח לבנו בתורתו, וישם בלבנו אהבתו ויראתו שמרה זאת לעולם וכו': זכור לנצח את זכותם של אבות האומה ["אבותינו"], וכך תמלא את מחשבותיהם ותקוותיהם של בני ישראל. והרבה להשיב אפו: מרבה לשכך את כעסו. יעיר: יעורר, ישלח. יעמס לנו: ישפיע עלינו [טובות וברכות]. משגב: מחסה ומגן. התועים: עובדי עבודה זרה, אומות העולם. ה' מלכותה וכו': זה התרגום הארמי לפסוק, המיוחס לאונקלוס, בן המאה הראשונה. פירוש הדברים בתרגום חוזר לעברית: "ה', מלכותו ניצבת לעולם ולעולמי עולמים". ברוך הוא אלהינו וכו': דברי שבח לתורה ולעם הנבחר, כפי שמתאים שייאמרו בסיום דרשה או בסיום לימוד כתבי הקודש בציבור. חלק מנוסח התפילה הזו ["ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו"] מופיע גם בברכה הנאמרת לאחר קריאת התורה [עמ' 221], ויש בזה עדות נוספת לקשרה של תפילת "ובא לציון" אל מעמד של עיסוק ציבורי בתנ"ך.
|
|