|
עמוד:267
בששי היו אומרים: יהוה מלך גאות לבש, לבש יהוה עז התאזר, תהלים צג, א אף תכון תבל בל תמוט. בשבת היו אומרים: מזמור שיר ליום השבת. תהלים צב, א מזמור שיר לעתיד לבוא, ליום שכלו שבת ומנוחה לחיי העולמים. תנא דבי אליהו: כל השונה הלכות בכל יום, מבטח לו תלמוד בבלי מגילה כח ע"ב שהוא בן עולם הבא, שנאמר: הליכות עולם לו. חבקוק ג, ו אל תקרי הליכות אלא הלכות. אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: תלמוד בבלי ברכות סד ע"א תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר: וכל בניך למודי יהוה ורב שלום בניך. ישעיה נד, יג אל תקרי בניך, אלא בוניך. שלום רב לאוהבי תורתך, ואין למו מכשול. תהלים קיט, קסה יהי שלום בחילך, שלוה בארמנותיך. תהלים קכב, ז-ט למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך, למען בית יהוה אלהינו אבקשה טוב לך. יהוה עז לעמו יתן, יהוה יברך את עמו בשלום. תהלים כט, יא ה' מלך וכו': הפסוק נתבאר לעיל, עמ' 63. מזמור שיר וכו': המזמור כולו נתבאר לעיל, עמ' 62. ליום שכלו שבת: מזמור צ"ב נדרש כעוסק בימות המשיח, ימים שלא יהיו בהם עמל ועבודה, ימים של מנוחה נצחית. תנא דבי אליהו: אמר אחד מתלמידי בית המדרש של אליהו. שונה: משנן. אל תקרי הליכות וכו': הצירוף "הליכות עולם לו" נדרש תוך שינוי הניקוד כאילו נאמר בו: "]מי ששונה בכל יום] הלכות - [יש] עולם [כלומר: עולם הבא] לו". אל תקרי בניך: תוך שינוי הניקוד נדרש הצירוף "רב שלום בניך" כאילו נאמר בו כי "בוניך" [אלו שבונים אותך, תלמידי החכמים] מביאים לעולם "שלום רב". למו: להם. בחילך: בין חומותייך. אדברה נא שלום בך: אתפלל שישרור בך שלום. אמר ר' אלעזר: יחידת הלימוד מסתיימת בקטע החותם את מסכת ברכות שבתלמוד הבבלי, ובו דברי ר' אלעזר [בשם ר' חנינא], פסוקי עידוד ללומדי התורה ודברי ברכה כלליים לירושלים ולעם ישראל.
|
|