|
עמוד:224
לו שלש עשרה שנה והגיע למצות, ועלה לתורה לתת שבח והודיה לה' יתברך על כל הטובה שגמל אתו. ישמרהו הקדוש ברוך הוא ויחיהו, ויכונן את לבו להיות שלם עם ה' וללכת בדרכיו ולשמר מצותיו כל הימים, ונאמר אמן. ברכה לנערה שהגיעה למצוות: מי שברך אבותינו, אברהם יצחק ויעקב, ואמותינו שרה רבקה רחל ולאה, הוא יברך את [פלונית בת פלוני] שמלאו לה שתים עשרה שנה והגיעה למצות, ועלה אביה לתורה לתת שבח והודיה לה' יתברך על כל הטובה שגמל עם בתו. ישמרה הקדוש ברוך הוא ויחיה, ויכונן את לבה להיות שלם עם ה' וללכת בדרכיו ולשמר מצותיו כל הימים, ונאמר אמן. ברכה לחולים: מי שברך אבותינו, אברהם יצחק ויעקב, משה ואהרן דוד ושלמה, הוא ∞ ויכונן: ויחזק. אל מעגל חברת המבוגרים ואת נכונותו לקבל עליו עול מצוות. נהוג שבר המצוה הוא שקורא את פרשת השבוע [או חלק ממנה] ואת ההפטרה. נוסח הברכה המוצע כאן הוא חדש ולקוח מסידור "רינת ישראל". ברכה לנערה שהגיעה למצוות: נערה המגיעה לגיל שתים-עשרה מתחייבת במצוות, אך מאורע זה נחוג בדרך כלל בחוג המשפחה ואין לו ביטוי פומבי בבית הכנסת. עם זאת ישנם בתי כנסת שבהם מתקיימת בהזדמנות זו תפילה של נשים בלבד, ובמהלכה עולה הנערה לתורה, באותה דרך שבה חוגג הנער את חגיגת בר המצוה שלו. במקומות אחרים עולה אבי הנערה לתורה והיא מתברכת בפומבי. נוסח הברכה המוצע כאן הוא עיבוד של נוסח הברכה לנער שהגיע למצוות. ברכה לחולים: מי שיודע על חולה, במצב המעורר דאגה, רשאי לבקש לברך אותו בברכת החלמה מלאה. נוהגים איפוא שגם מי שלא עלה לתורה ניגש אל הגבאי ומבקש ממנו לומר את הברכה המתאימה. לברכה זו שני נוסחים מקבילים, לגבר ולאשה, כאשר מניין האברים והגידים הנזכרים בברכה מפורשות מתאים לגוף הגבר. החולה המתברך נזכר כאן בשמו ובשם אמו דווקא [שלא כבשאר ברכות "מי שברך"], בעקבות האמור בתלמוד הבבלי [שבת סו ע"ב].
|
|