|
עמוד:172
קדשה כלם כאחד עונים באימה, ואומרים ביראה: קדוש קדוש קדוש יהוה צבאות, ישעיה ו, ג קהל וחזן מלא כל הארץ כבודו. חזןוהאופנים וחיות הקדש ברעש גדול מתנשאים לעמת שרפים, לעמתם משבחים ואומרים: קהל וחזןברוך כבוד יהוה ממקומו. יחזקאל ג, יב לאל ברוך נעימות יתנו, למלך אל חי וקים זמירות יאמרו ותשבחות ישמיעו, כי הוא לבדו מרום וקדוש, פועל גבורות, עושה חדשות, בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות, בורא רפואות, נורא תהלות, אדון הנפלאות, המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, כאמור: חזן לעשה אורים גדלים, כי לעולם חסדו. תהלים קלו, ז אור חדש על ציון תאיר ונזכה כלנו במהרה לאורו. ברוך אתה יהוה, יוצר המאורות. קדשה: ראה עמ' 190. מתנשאים לעמת שרפים: עולים ממקומם אל מול השרפים. מרום: שוכן במרום, תקיף ושליט. עושה חדשות: יוצר דברים חדשים. זורע צדקות: גומל חסדים. נורא תהלות: כל השומע את תהילתו מתמלא בייראתו. המחדש וכו': בטובו הוא מקיים את העולם, כאילו בראו בכל יום מחדש. אור חדש: אור הגאולה. אור חדש: בסופה של ברכת "יוצר אור", העוסקת באור הפיסי, אור הבריאה, שולבה מאז ימי הגאונים בקשה משיחית שעניינה אור הגאולה, שהוא רוחני בטיבו. רב סעדיה גאון [במחצית הראשונה של המאה העשירית] התנגד בחריפות לאמירת משפט זה, כיוון שראה אותו חורג מנושאה של הברכה. [את דעתו קיבל הרמב"ם ובעקבותיו נוסח התפילה של עדות המזרח.]
|
|