פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר חוברת 1 מצטרפת לשלוש קודמותיה - מבוא לספרות הנבואה ( תשנ " ב , ( מבוא לחיבור התורה ( תשנ " ד , ( מבוא לספרות ההיסטורית במקרא 1 תשס"א - 1 כדי לתאר יחדיו את תולדות ספרות המקרא . בכך אני משלים את המשימה שנטלתי על עצמי לפני כשתים עשרה שנה , לחבר ספר יסוד ללימוד המדעי של המקרא ; זהו נושא שהוזנח , לצערי , במשך שנים רבות בקריית ספר שלנו . אם תצלח המלאכה בידי , אכנס בעתיד את ארבע החוברות לכרך אחד , בשם 'מבוא לספרות המקרא , ' ויהיה בזה גמר מלאכה . הספר נועד למשכיל הקורא עברית , כי לו אני מבקש להגיש ידיעות יסוד בהכרת התנ"ך . למעשה , ידיעות כאלה צריך היה להקנות לציבור הישראלי כבר בשלב של לימודי תיכון . אבל בגלל תולדותיו המיוחדות של בית הספר הישראלי למן תחילת המאה העשרים , נדחה מדע המקרא במשך שנים רבות מרוב הגימנסיות בארצנו . אולם בבית הספר התיכון אי אפשר שיינתן תנ " ך בלי מדע , כשם שאי אפשר שתינתן פיזיקה 'לא מדעית . ' ובכן אני מקווה שספרי יהיה פתוח גם לפני תלמידי החטיבה העליונה של בתי הספר . על כן השתדלתי לכתוב אותו בשפה ברורה ובלי 'סתרי מדע . ' מגמה זו הנחתה אותי גם בהעתקת כתובים מן המקרא : מילאתי את הכתיב עד כמה שמותר לפי כללי דקדוק העברית המקראית . אולם בראש ובראשונה מכוון הספר לתלמידי האוניברסיטאות הבאים ללמוד מקרא , אם כחוג לימודים או בקורסים נבחרים . ביקשתי להקנות להם את הכלים הראשונים , שבעזרתם יוכלו להבין את מהלך התפתחותה של הספרות המקראית לסוגיה השונים . נראה לי שמי שיסגל לו כלים אלה ימצא לבטח את דרכו : שוב לא יילכד על ידי תמימות שמרנית , לא יתפתה לדרשות עתיקות או מודרניות המעמידות עצמן במקום הפשט , וגם לא ייתפס לזלזול ולביטול טוטאלי של מורשתנו התרבותית , מורשת עם ישראל . אין זה ספר יען במדע המקרא . תפקיד זה ממלאים המבואות למקרא ( רובם בלועזית , ( האנציקלופדיות והפירושים לספרים הבודדים , הפותחים בדרך כלל במבוא הסוקר את תוכן הספר המקראי , מבנהו , מקורותיו ותולדותיו . כאשר מתעוררת אצל הקורא שאלה כלשהי בענייני מקרא , עליו לפנות לספרי יען כאלה . ספרי זה תכליתו שונה : הוא איננו משיב על שאלות ; הוא בא לעורר שאלות . לשון אחר : הוא בא ללמד את אותם דברים שלדעת המורה ( לפחות : המורה החתום מטה ) נחוץ שהתלמיד יתוודע אליהם בתחילת לימודיו . על כן נדרשת כאן מהתלמיד תכונה מוקדמת אחת - הרצון להכיר ולהתוודע . על סמך הידיעות והתוכנות שיסגל לעצמו , יוכל להמשיך ולשאול ולחפש תשובות . גם ספר מבוא , שנועד להקנות ידיעות יסוד , יש בו הרבה מן הטעם האישי . לפי טעמו קובע

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר