פתח דבר

עמוד:8

המזרח העתיק , הנאלץ להתמודד עם העדרן של תעודות חיצוניות לגבי סוריה וארץ ישראל בשלוש מאות השנים הראשונות של תולדות ישראל בארצו . מאליו יובן , שהספר הזה איננו בא לפתור בעיות היסטוריות , כגון סוגיית ההתנחלות בארץ , אלא מציב לפני הקורא שאלה מוקדמת : איד עלינו לקרוא את העדויות המקראיות על תקופה זו ? רק אחרי שתיענה השאלה הזאת , אפשר יהיה להתקדם אל השחזור ההיסטורי , באינטגראציה של המקרא , הארכיאולוגיה והתעודות החיצוניות . אין כאן אפוא ספר היסטוריה , אלא מבוא לספרים היסטוריים עתיקים , הנתונים לפנינו במקרא . הקורא האמון במקצוע , שישווה את החוברת הזאת אל הפרקים המתאימים בספרי מבוא אחרים , יעלו בידו כמה הבדלים בכללים ובפרטים . הסוגים הספרותיים שנדונו בפרק א ' קובצו לפי חוגי יצירה - העם ( במשפחות ובערים , ( חצר המלך , המקדש והכהונה , תלמידי הנביאים . נראה לי שהמיון לפי חוגים גם נכון לעצמו , גם מעשיר את הבנתנו . השוואת סוגים ספרותיים שנוצרו בתוך חוג אחד תעלה , למשל , את השאלה , מתי חיברו תלמידי הנביאים לגנדות ( סיפורי שבח ) ומתי - פראבולות ( סיפורי לקח . ( ולא פחות מעניינת היא ההשוואה בין יצירות של חוגים שונים ; מסתבר שהיסטוריה נוצרה גם בחצר המלך , גם במקדש , גם בין תלמידי הנביאים . בסוגיה של צמיחת היסטוריה בהווית המקדש קיבלתי את השערת פון ראד , לפיה ישועות ה ' לישראל סופרו במקדשים בפיהם של 'אנשי קודש ' ( כוהנים ואחרים , ( או בווידויים של מאמינים . ולדעתי , היה קיים מונח מיוחד לציין סקירות כאלה , והוא 'צדקות ה , " החוזר במקרא כמה פעמים בהקשר מתאים . אמנם ידוע לי , שהשערת פון ראד 'יצאה מן האופנה ' זה כימי דור , ואף על פי כן יש לטובתה ראיות , שפון ראד עצמו לא עמד עליהן . גם בדב י כ " ו , 10-5 גם ביהושע כ " ד 31 , 28-1 נשתמרו יסודות של מסורות היסטוריות עתיקות ביותר . ועל כן , אין לראות בפרשיות אלה סיכומים מאוחרים שנוצרו 'ליד המכתבה . ' מעתה , ראוי לכלול את 'צדקות ה " בין הסוגים הספרותיים שנוצרו במקדשי ישראל . לעומת זאת , כאשר באתי לעסוק בחיבורם של נביאים ראשונים ( פרק ב , (' דחיתי את השערת מ ' נות בדבר חיבור משנה תורתי אחד מדב י א ' עד מלייב כ ' יה . השערה זו שולטת כיום בכיפה , הן בגרמניה הן בארצות הברית , והמחזיקים בה רק נחלקים בשאלות משניות , כגון כמה שכבות משנה מרכיבות את החיבור המקיף הזה . מסיבות שאבאר , חושבני שהשערת מ ' נות אינה מביאה בחשבון את הנתונים הנחוצים , כגון אופי העריכה של ספר שופטים המקורי . חוקרים שקדמו לנות כימי דור - בודה וקורנל בגרמניה וברניי בבריטניה - ראו נכוחה שבין יהושע כ " ד ארכיאולוגיים והיסטוריים על ראשית ישראל , העורכים : נ ' נאמן וי ' פינקלשטיין , ירושלים . 347-284 , 1990

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר