|
עמוד:10
אחרת . למרות האמור , לא רצינו להכביד על הקורא , ולא הפנינו בעזרת מראי מקום לעולם הפרשנות והמחקר . לעומת זה , כדי לא להפנות את הקורא למראי מקום במקרא עצמו , שהוא המקור , העדפנו לשלב את הכתובים מהמקרא ככתבם וכלשונם ( על-פי הקרי , ( וזאת כדי שיוכל הקורא לרוץ בקריאתו . המטרה שהצבנו לפנינו היא לעשות את הקריאה ב"ביוגרפיות" שוטפת — שאין עמה כל טרחה של חיפוש במקורות או בספרות מדעית . מכאן אנו מגיעים להערה האחרונה , אך המשמעותית ביותר מבחינת שיטת הכתיבה . כאמור , בחרנו להתרכז תחילה בכתיבה על קבוצה , אשר יש למרכיביה זיקה ביניהם - קשר משפחתי , אזור , מיקום משותף , או אפילו שירות משותף למנהיג , מלך , ממלכה או מקום פולחן . מאחר שחברי הקבוצה קשורים זה בזה בדרך כל שהיא , הרי נקודות החיכוך ביניהם רבות , פעולותיהם נעשו במקביל , באותו מקום משותף שאליו הם משתייכים . לכן כאשר באים לתאר דמות אחת ( מקבוצה כזו , ( מן הדין הוא שייכתב עליה כל שניתן ביחסה אל זולתה וביחס אחרים אליה , כדי שהתמונה תהיה שלמה . לכן , עמדנו בפני הצורך בחזרה של אותם אירועים אצל כמה דמויות , בגלל הקשר שלהן לאותו אירוע , גם אם זה מופיע בנוסח אחר בכל מקום שהוא נזכר . הרי כל אנשי הקבוצה פעילים , ויחד ותמיד יהיו נוכחים יותר מאחד מהם בכל אירוע , ומן הדין הוא שלא תקופח אף דמות , בגלל מניעת ההתייחסות לאותו אירוע , וזאת רק משום שהיו לה עוד שותפים , או שהוא כבר נזכר במקום אחר . עמדה לפנינו הברירה : להזכיר את האירוע המסוים אצל אחת הדמויות , ולהפנות את הקורא שמגיע בקריאתו לאותו אירוע , למקום בו הוא מופיע ראשונה , למרות שכמה מן הדמויות נטלו בו חלק ; או , לחזור ולכתוב על אותו אירוע הקשור בכמה דמויות — אצל כל אחת מהן מנקודת ראות מיוחדת לה , אם כי רוב פרטי האירוע חוזרים שוב . מאחר ששמנו לפנינו למטרה לאפשר קריאה שוטפת ללא הפרעה , על-ידי הפניה למראי-מקום במקרא ולביבליוגרפיה , לא הקפדנו (!> וחזרנו על דברים שנאמרו במקום אחר , במגמה לאפשר קריאה שוטפת וקבלת תמונה שלמה תוך כדי קריאת הפרק , דבר שיאפשר לנו להתוודע יותר אל הדמות בה עסקנו . כל הקשיים הקיימים - בתיאור דמות - שניתן לפרט , חייבים להתחשב בהנחת היסוד שהונחה בתאור הדמויות כולן — כל פרק בעבודתנו מתאר רק אחת מהן , ועל הקורא לקבל את כל הידוע והקשור בה באותו הפרק . במידה
|
|