|
עמוד:7
הקדמה בספרי ההיסטוריה שבמקרא ובספרות הנבואה , מצויים לפעמים פרטים על אדם מסוים . הם יכולים להיות מפוזרים בספר כולו או בחלקו , ואף בספרים מקבילים , כמו למשל : בנביאים ראשונים , בנביאים אחרונים ובדברי הימים . מלכתחילה נועדו הפרטים האישיים הללו לשרת את הייעוד שנקבע לכל אדם על-ידי הנביא , המסדר או עורך הספר . ודאי הוא שלא נועדו לשרת מטרות שלא לשמן נוצרו : כתיבת היסטוריה או הכנת ביוגרפיה . הדרך הטובה ביותר להכיר דמות , היא על-ידי מסירת תולדות חייה ( ביוגרפיה . ( הביוגרף שעשה את המוטל עליו , אסף , ליקט צירף את כל שניתן , כדי לקבל את המירב וכדי שהדמות שהוא מתאר תהיה שלמה . באותה מידה ניתן להכיר אירועים ותקופות באמצעות הביוגרפיות של הגיבורים השונים שמילאו תפקידים חשובים . ככל שיהיו הגיבורים שונים בטיבם ובמעמדם החברתי-הממלכתי , כן תיראה אותה תקופה ברורה יותר , מאחר שהיא מוארת מצדדים שונים המשלימים יחד את החסר בתיאור אחד . כל הקורא במקרא אפילו בעיון , נתקל בקושי לקבל תיאור שלם של דמות או של אירוע כל שהוא . עליו ללקט את כל הפרטים , הרמזים הישירים והעקיפים , השייכים או הקשורים לדמות מסוימת או לאירוע מסוים , והמפחדים בספר כולו או בכמה ספרים במקרא . בדרך-כלל אין הדמויות מתוארות במקום אחד ובשלמות , אלא תיאורם הוא חלקי ופרטים משלימים מובאים בהמשך , בהקשרים שונים לפי צרכיו של המספר , או הנביא המנבא . בכלל , קיים חסר רב של פרטים אישיים במקרא , משום שאין דרושים לו ואינם משרתים את צרכיו ואת מגמתו . מכל מקום , אם מצרפים יחד את הידוע , המצוי והאפשרי מכל המסופר במקרא , מצטיירת לנו דמות שלמה יותר מזו שאפשר להכיר מקריאה של כל הכתובים "המקוטעים והמפחדים . " המטרה לראות אדם על רקע חברתי מסוים , והתייחסותו לסביבה , לעומת התייחסות הסביבה אליו , מתוך כוונה שתתקבל דמות הפועלת כחלק מחברה המושפעת והמשפיעה . כדי לקרב את ספר-הספרים לציבור רחב יותר , עלתה בי מחשבה לכתוב " מעין ביוגרפיה" על בני האדם במקרא " ) ואתה בן אדם" אומר ה' לנביא יחזקאל , צירוף כזה ודומים לו מופיעים כמאה פעמים בספרו , ( אשר דמותם היתה בעלת ייחוד בזמנה , במקומה ובמעשיה . אחת מאמות המידה
|
|