הקדמה

עמוד:7

הקדמה יפו , מעריה הקדומות של ארץ ישראל מילאה תפקיד מרכזי בתולדותיה בימי קדם בזמן החדש , הן כנמל יחידי של דרום הארץ , והן כ'שער ציון' לעולי הרגל לירושלים בעיקר , לנוסעים ולעולים לא ^ בכלל . ליפו בשלהי התקופה העות'מאנית , שבה עוסק ספר זה , נודעה חשיבות בכמה תחומים ; בה הוקמה הקהילה היהודית ה'חילונית' הראשונה בגודלה ובחשיבותה , שמחוץ ל'ארבע ערי הקודש ; ' בה ובקירבתה נעשו נסיונות ראשונים של עבודת אדמה בידי יהודים זמן רב לפני ייסוד ביה"ס החקלאי מקוה ישראל , וממנה החלה ההתיישבות החקלאית בפתח תקוה ובשאר מושבות יהודה ; ביפו נוסד הוועד המאוחד — 'ועד העיר יפו' — מספרדים ומאשכנזים , שניתן לראות בו ניצן ראשון של התארגנות ציבורית מודרנית בארץ . לא במקרה אפוא עשתה הציונות המעשית בארץ את צעדיה הראשונים ביפו ; בה הוקמו מוסדותיה האירגוניים והפיננסיים לפיתוח ההתיישבות החקלאית , אשר סייעו גם לקידום ההתיישבות היהודית העירונית , שהחלה ביפו בה ומבין תושביה התארגנה קבוצת שישים המתיישבים הראשונים של 'אחוזת בית ; ' היישוב היהודי ביפו שימש מאגר לגידולה הדמוגרפי של תל אביב , ובקהילתה היהודית מצאה תל אביב משענת פוליטית רשמית . ערב פרוץ מלחמת העולם הראשונה התאחדו , בהנהגת רבה הראשי של יפו ומושבות יהודה הראי"ה קוק , כל העדות על פלגיהם , ותיקים בני העליות ה'ראשונה' וה'שנייה , ' בוועד שהושתת בעיקרו , על יסודות דמוקרטיים . היה זה רק טבעי שעיר הנמל יפו הפכה להיות מרכז היישוב היהודי החדש בארץ ישראל . לחקר קהילת יהודי יפו ויישובה היהודי , נתוודעתי במהלך עבודתי להכנת מוזיאון לתולדות העיר תל אביב כאשר עמדתי על שני גורמים להתעלמות מוחלטת מתרומתה של הקהילה היהודית הספרדית ביפו להתיישבות היהודית החדשה בארץ : האחד , סיפור פולקלוריסטי , שדמיון ומציאות שימשו בו בעירבוביה , אך נתקבל כאמת היסטורית , האפיל על ראשיתה של קהילת יהודי יפו , ולמעשה סתם את הגולל על יישובה היהודי ועל תהליכי התפתחותו . הגורם השני המיתוס על ייסודה של תל אביב כ'אגדה בחולות' מבלי להכיר בזכויות ראשוניותה . בעבודה זו נעשה ניסיון להסיר , במידת האפשר , ערפל זה על ידי חשיפת שורשיה של הקהילה היהודית הספרדית , הגורמים לייסודה ושלבי הסתעפותה , תוך בדיקת העובדות

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר