|
עמוד:11
פרק ראשון : לוח השנה היהודי - משמעותם של סדרי הזמנים וח השנה , כמבנה קבוע של סדרי הזמנים , יש לו חשיבות עיקרית בכל התרבויות . התרבות , כמכלול העשיה הרצונית תכליתית של חברת בני אדם , מבטאת מאמץ מתמיד מצד כל חברה אנושית להחיל את הערכותיה , משאלותיה , שאיפותיה ויעדיה על סביבתה הטבעית . תרבות היא מבחינה זו השקפת עולם כוללת המפרשת את הדימוי העצמי של האדם , את הבנת מקומו ותפקידו בעולם ואת המשמעות שהוא משווה לקיומו על ידי מעשיו . קביעת סדרי זמנים כמוה כקביעת גבולי מקום שעליו מבקשת החברה להחיל את חוקת חייה , היא יסוד הכרחי למפעל הזה . בלי סדרי זמנים קבועים אין לו לאדם מבט כולל על מהלך חייו יחד עם כל בני חברתו . הרי עצם תודעת היחד שבלעדיה אין מפעל אנושי היא תודעת השהות באותו מרחב מקומי וזמני . כל תרבות " מפענחת" איפוא את קצב ההתרחשויות הטבעיות , שבהן תלוי קיומה , ומיסדת על פי קצב זה את המוסדות המשווים לקצב הזה את המשמעות המבטאת את אמונותיה ואת הערכותיה . לוח השנה הוא איפוא אחד המפתחות העיקריים להבנתה של כל תרבות כמבנה כולל של משמעויות . אולם לגבי עם ישראל נודעה ללוח השנה חשיבות מיוחדת . זאת משתי סיבות , אחת הנובעת מגורלו המיוחד של עם ישראל , והאחרת הנובעת מסולם הערכים של התורה שעיצבה מבפנים את כל סדרי חייו . גורלו של עם ישראל הוא גורל של עם גולה שרוב עתותיו עברו עליו מחוץ לארצו . רוב עתותיו חסר איפוא עם ישראל את היסוד השני הקובע תודעת שותפות של עם אחד - יסוד השהות יחד באותם גבולי מקום . ממילא עלתה החשיבות של היסוד הראשון - יסוד השהות יחד באותם סדרי זמנים . על ידי ההקפדה על אותם סדרי זמנים יכלו יהודים החיים בקהילות פזורות בכל מרחבי העולם לחיות מאורעות משותפים ולשוות להם אותן משמעויות על ידי אותם סמלים . ונמצא שסדר הזמנים התרחב כדי למלאות גם , כמידת האפשר , את תפקידו של המרחב המקומי . אכן , זה המקום וזה הזמן להביע הסתייגות מדעה נפוצה למדי , ביחוד בקרב אנשי רוח יהודים בגולה , דעה שמקורה בהגות המעמיקה של הפילוסוף היהודי הגדול פרנץ רוזנצוייג . היא הדעה שעם ישראל ויתר על מימד ה"מקום" ואין לו אלא מימד "הזמן . " אם מבקשים לפרש ביטוי זה לא כמליצה פיוטית נאה המבקשת להסב את תשומת לבנו לאמת מסוימת על ידי הפלגה יתירה , הרי אין לה כל מובן דייקני . כל כך מפני שאי אפשר לנתק את מושג הזמן ממושג המקום , וסדרי זמנים מוחשיים אי אפשר שיינתקו מרישומיה המוחשיים של הסביבה המקומית . הרי קובעים אנו סדרי זמנים על ידי פענוח של קצב המאורעות בסביבה הטבעית . הם הם הסימנים שבהם אנו אוחזים כדי לחלק את הזמן ולעצב מבנה לשטפו , ומאורעות כאלה מתרחשים , כמובן , לא בזמן בלבד אלא גם במקום . כל לוח ולוח משקף נוף חיים מקומי , והדק בדבר אמנם ימצא כי זמנו של לוח השנה היהודי הוא זמנה של
|
|