|
עמוד:9
התנצלות המחבר שמח אני להזדמנות זו הניתנת לי למסור לקורא גירסה מורחבת , מתוקנת ומושלמת , של ספרי הקטן על שקיעי ההלכה שבספר הזהר ומה שיש ללמוד מהם על הספר וזמנו . המהדורה הראשונה ראתה אור בשנת ,1995 ומאז נתחרדו ענייניה ונתלבנו אצלי יותר ויותר , הן מבחינת התשתית ההיסטורית שביסור הדברים , והן מבחינת ריבויין של הדוגמאות שחשיפתן קובעת ביתר וראות את נכונותן של הטענות העיקריות שבספר . המהדורה הראשונה נכתבה בקיצור רב , מתוך הצבעה על עיקרי הדברים ועל מראי המקום העיקריים בלבד , ולרוב מתוך רמיזה בלבד והפניה ביבליוגרפית למחקר המפורט במקום אחר , כל זאת כדי שלא להסתיר את היער על ידי פירוט טרחני של רוב עציו ואילנותיו . במהדורה זו , שנתרבו דוגמאותיה ופרטיה הרבה יותר מקודמתה , הוכרחתי שוב להחזיק במידה זו , ועם זאת השתדלתי להרחיב את הדיבור יותר , לתועלת הקורא . מתוך כך השתמשתי במנגנון ההערות , פעמים רבות , לשם הכללתו של חומר שהיה מן הראוי להעלותו לדיון בגוף הספר . הטענה העיקרית המועלית בספר היא כי למרות שאין ספק כי ספר הזהר אכן נכתב בספרד בשליש האחרון של המאה הי"ג , וההלכה הראשית המשוקעת בו הינה ספרדית מובהקת בעקבות ספר יד החזקה לרמב"ם , ניכרת בו השפעה אשכנזית עמוקה בתחום ההלכה המישנית והמנהגים הרבים , התופסים בספר מקום ניכר מאוד . השפעה זו מקורה בחוגו של רבינו יונה גירונרי - שהיה ראש וראשון למחדירי ההשפעה האשכנזית לספרד - ואשר עקבות שיטתו המיוחדת בהלכה ניכרים יפה בזהר . אמרתי במהדורה הראשונה - ואני שב ואומר בהזדמנות זו שוב : לא איש קבלה אנוכי , ורזיה נסתרו ממני . עם זאת נתתי עין - עיוני בספר הזהר בדרך הילוכי בחקר ההלכה , ואת מסקנותיי בתחום זה רשמתי כאן . דברים אלו , בעיקר , לצד עצם הניסיון לקרוא את הזהר מצידו ההלכתי , כאילו היה ספר הלכה , העלו את חמתו של פרופ' י' ליבס , מחוקריה המעולים של הקבלה ותורת הסוד בכלל , שכתב ביקורת נזעמת וארוכה ביותר על תוכנה של המהדורה הראשונה . המעט מתוכה המצריך תשובה ותגובה , נכלל במהדורה זו , לצד תשובה על קצת השגות שהעלו חוקרים אחרים .
|
|