|
עמוד:404
המשך ההתפצלות ל'בוללים' בסוף המאה הגידול באוכלוסיה היהודית בירושלים הביא לתמורות גם בהרכב העדתי של הקהילה . בפרק הקורם עמדנו על כך , שהיישוב היהודי בעיר נחלק לשתי עדות עיקריות , אשכנזים וספרדים , ובי אלו נחלקו בתוכן . את דיוננו בהתפתחות העדה האשכנזית בירושלים הפסקנו בהקמתו של 'ועד כל הכוללים' ב , 1866 ובתיאור מצב הערה כפי שהיה בשנות ה 60 לערך . ב 40 השנים האחרונות של השלטון העות'מאני חלו גידול והתפתחויות נוספות בהרכב הקהילה היהודית בעיר . לא נוכל להכנס כאן לדיון מפורט בהתפתחויות אלו , שהמקורות מרבים לדווח עליהן , ונסתפק בציון קווים כלליים בלבד . ל 1878 מוסר פרומקין , כי מספר ה'כוללים' האשכנזיים בירושלים הגיע ל : 16 ו 1 של פרושים ו 7 של החסידים . לכל 'כולל' מספר ממונים ועוזרי ממונים , סופר , סוכן , גזבר , גבאי , חברה קדישא , בית תפילה , שמשי 'כולל' ושמשי בית תפילה ובית עולם . ל ו 190 כבר מונה לונץ 25 'כוללים , ' שאת שמותיהם הוא מפרט ; כמוהו עושה פריימן . " . 51 פרומקין , מבחר כתבים , עמי 39 ( מתוך : החבצלת , תרל"ח , גליונות . 52 . ( 7-5 לונץ , לוח לתרס"ב , עמי , 171-148 ושמ פירוט מכסת הידולוקה' בירושלים ואופני חלוקתה י פריימן , עמי . 70-59 על הכוללים השונים , ראה גם ! לונץ , ירושלים , ט , תרע"א , פרושים — עמי , 62-43 חסידים — עמי . 213-187 האוכלוסיה היהודית בעיר העתיקה בירושלים ומחוצה לה במאה ה 19
|
|