מבוא

עמוד:13

ממנים בהם אישה אלא איש * . " נאמר מעתה , כי בתקופת חז"ל לא נעשה נישול מכוון של האישה מתפקידים ציבוריים וחברתיים באמצעות פסיקה הלכתית , אולם ייתכן שלא היה כל צורך בכך משום שהפעילות שמחוץ לכותלי הבית נתפסה ממילא כשייכת למין הגברי , ולמעט מקרים בודדים לא עשו הנשים כל ניסיונות לפלוש לתחומים אלה . כדי לחזק את דברי אצטט מספר קטעים מתוך קובץ אמרות וסיפורים המצוי בתלמוד הבבלי , והעוסק רובו ככולו בשבחי נשים . בחרתי במתכוון במאמרים המשבחים את הנשים ומציינים את מעלותיהן , כדי להראות עד כמה מובהקת וברורה האוריינטציה הגברית של חז"ל . תחילה אביא שתי מימרות של רבי אלעזר , המבטאות את חשיבותה העצומה של האישה ל ... גברי אמר רכי אלעזר כל אדם שאין . לו אישה אינו אדם שנאמר 'זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם ... ' ואמר רבי אלעזר מאי דכתיב [ מהו שכתוב ] ' אעשה לו עזר כנגדו ? ' ; נד < עוזרתו לא זכה כנגדו ואיכא דאמרי [ ויש שאומרים ] רבי אלעזר רמי [ זורק מעמת את הפסוקים זה מול זה ] כתיב [ כתוב ] כנגדו וקרינן [ וקוראים ] כניגדו זכה כנגדו לא זכה מנגדתו [ מכה אותו . [ ולהלן אביא את סיפורו של רבי חיא , המשקף גם הוא תפיסה שלפיה ייעודה של האישה איננו אלא רווחתו של הגבר : רבי חיא הוד , קא מצערא לה דביתהו [ רבי חיא הייתה מצערתו אישתו ] כי הוה משכח מידי צייר לה בסודריה ומייתי ניהלה [ כשהיה מוצא דבר מה , היה צורר אותו בסודרו ומביא לה . [ אמר ליה רב והא קא מצערא ליה למר [ אמר לו רב , והרי מצערת לו למר ] אמר ליה דיינו שמגדלות בנינו ומצילות אוו / נו מן החטא . * הדברים הם חלק מחוות דעת ארוכה ומאלפת של השופט מנחם אלון בעניין עתירתה לבית המשפט הגבוה לצדק של הגב' לאה שקדיאל . הגב' שקדיאל טענה בעתירתה שנפסלה מלכהן כחברה במועצה הדתית בירוחם אך ורק משום היותה אישה . כרקע לחוות דעתו מביא השופט מנחם אלון סקירה ממצה על עמדותיהם של פוסקים מהשורה הראשונה , בארץ ובתפוצות , בעניינים שונים הקשורים למעמד האישה .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר