תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה

עמוד:459

תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה התיאורים שסיווגנו בקבוצה השלישית מתארים את ירושלים של מעלה . הם שונים מתיאורי הקבוצה הקודמת גם במראה וגם במוצא הגיאוגראפי , שכן נוצרו בחלק אחר של העולם הנוצרי הקדום . בעוד שהתיאורים של הקבוצה השנייה , המרמזים על ירושלים החדשה דרך המונומנטים הנוצריים שלה , התרכזו , כפי שראינו , באיזור סוריה-ארץ ישראל וחלקם הגדול בירושלים עצמה ( האמפולות , ( מרחיקים אותנו תיאורי הקבוצה השלישית עד לרומא . ההבדל הגיאוגראפי בין שני הטיפוסים האיקונוגראפיים של תיאורי ירושלים בתקופה זו הוא מן הדברים המעניינים ביותר שהתגלו במהלך מחקר זה . השוני במקורן הגיאוגראפי של שתי הקבוצות יש לו השלכות מרחיקות לכת להבנת שני הטיפוסים ותהליך היווצרותם , ובכך ניתן חיזוק נוסף לחלוקה המוצעת כאן . בעוד שתיאורי ירושלים שהזכרנו עד כה מבוססים על האדריכלות הריאלית של העיר הנוצרית שנבנתה מימי קונסטנטינוס ואילך , הרי תיאורי ירושלים בקבוצה השלישית נשענים , בראש ובראשונה , על מקור ספרותי : חזון יוחנן כא : 22-18 , 15-10 ויוליכני ברוח אל הר גדול וגבוה ויראני העיר הגדולה ירושלים הקדושה יורדת מן השמיים מאת האלוהים , ויש לה כבוד אלוהים ואור נוגהה כאבן יקרה מאוד , כאבן _ן _$ פה המבהקת כעין הקרח . ויש לה חומה גדולה וגבוהה , ושנים עשר שערים לה , ועל השערים שנים עשר מלאכים ; ושמות כתובים עליהם , אשר הם שמות שנים עשר שבטי בני ישראל .... ולחומת העיר שנים עשר מוסדות , ועליהם שנים עשר שמות לשנים עשר שליחי השה .... ובנין חומתה אבן ישפה , והעיר זהב מופז , דומה לזכוכית זכה . ומוסדות חומת העיר מורבצות בכל אבני חפץ . המוסד הראשון ישפה , השני ספיר , 58 , 207-248 K . L . Schmidt , 'Jerusalem ais Urbild und Abbild . _קק Eranos-Jahrbuch , 18 ( 1950 ) , ; _קיחנל ( לעיל , הערה . ( 2 " כך בכתב יד יווני מן המאה הט _, ' המכיל את דרשות גתוריוס איש נזיאנזוס ונמצא בספריית האמברוזיאנה במילאנו . ראה : 49-50 ) , I , Paris 1943 , pi . xlviii , 3 Gregoire de Nazianze de I'Ambrosienne ( Ambr . A . Grabar , Lesminiatures du התיאורים של הערצת הצלב משקפים את הליטורגיה הקשורה במקומות הקדושים באיזור , שהיא עצמה ביטוי לפולחן האימפריאלי של המקומות הקדושים . החפצים המרכיבים קבוצה זו של תיאורי ירושלים קשורים במקומות הקדושים של ירושלים ובפולחן שלהם , וככל שהם מסמלים את ירושלים השמימית , הם גם שומרים על זיקה הדוקה לירושלים הארצית ; הם מבטאים בצורה מוחשית מאוד את ההשקפה הנוצרית , הרואה בירושלים הארצית דימוי של ירושלים השמימית . בתקופה שלאחר הכיבוש הערבי של ירושלים תצורף לתיאורי הקבר הקדוש ( המתמעטים והולכים ) כתובת המזהה אותם עם ירושלים . ההסבר לתופעה הזאת נעוץ בניתוק הפוליטי של ירושלים מן העולם הנוצרי ; כתוצאה מכך , הוחלשה הזיקה הבלתי אמצעית למונומנטים שלה ובמקביל עלה ערכם המופשט " . להבדיל , הקבוצה השנייה של תיאורי ירושלים , שבה עסקנו בסעיף זה , מאופיינת יותר מכל על ידי זיקתה למציאות . זה גם ההבדל העיקרי בין תיאורי הקבוצה הזאת ותיאורי הקבוצה השלישית , שבה נעסוק בסעיף הבא — קבוצה המרכזת תיאורים של ירושלים השמימית .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר