|
עמוד:451
תיאורי אתרים בודדים המייצגים את העיר ירושלים הנוהג לשרטט מבנים כליווי לתיאור המילולי של המקומות הקדושים הוא קדום לזמנו של ארקולף . על כך מעידים גם תיאורים ויזואליים קדומים של המקומות הקדושים והמבנים המסמלים אותם , המופיעים אמנם בהקשרים אחרים , אבל עדיין בזיקה לעלייה לרגל . התיאורים האלה שייכים לקבוצה השנייה בסיווג שלנו . ביצירות השייכות לקבוצה הזאת לא נמצאו תיאורים של ירושלים כעיר , אלא תיאורים של מבנים מקודשים המייצגים אותה , ובמיוחד של קבר ישו . גם תיאורים אלו אינם באים בפני עצמם , אלא מופיעים אגב סצינות מן הברית החדשה , כאמצעי למקם את הסצינה ולזהותה זיהוי איקונוגראפי . אין זה מקרה שרוב רובן של הדוגמאות בקבוצה זו נוצרו באיזור סוריה-ארץ ישראל ומסיתות כחפצים הקשורים ישירות בעלייה לרגל למקומות הקדושים . הן מתוארכות בדרך כלל למאה הו / מבנה הקבר של ישו הוא הנפוץ ביותר בתיאורי המבנים הקדושים של ירושלים . הוא מופיע בדרך כלל בסצינה המראה את 'שתי המריות' ( מרים אם ישו ומרים המגדלית ) לפני הקבר הריק , מקבלות את בשורת המלאך על תחיית ישו ( מתי כח 7-1 ומקבילות . ( עשרים פעם מתוארת הסצינה בשלושים ; 102 Rivistadiarcheologiacristiana , 12 ( 1935 ) , pp . 51- e la chiesa del Santo Sepolcro a Gerusalemme' _, R . Krautheimer , 'Santo Stefano Rotondo a Roma 31 לתרגום אנגלי על ידי , H . Saalman בצירוף Journal , 5 ( 1986 ) , p . 61 ian Medieval Iconography ' , The Israel Museum Tradition and Apocalyptic Inspiration in Christ- B . Kuhnel , 'Likeness and Vision : Loca Sancta 1 B . _Kuhnel , 'Jewish Symbolism of the Temple and _> הערכה מחודשת של המחבר ותוספת ספרות , ראה : 32 pp . 69-1 14 , esp . p . 74 Medieval , and Renaissance Art , New York 1969 , R . Krautheimer , Studies in Early Christian , שם , עמ' 95 ( בתרגום האנגלי . ( 168 Journalof Jewish Art , 12 / 13 ( 1986 / 87 ) , pp . 147- Holy Sepulchre and the Heavenly Tabernacle ' , the Tabernacle and Christian Symbolism of the כנסיית s . stefano Rotondo ברומא , שנבנתה בזמנו של האפיפיור סימפליקיוס הראשון . ( 483-468 ) י קירבת כנסייה זו שהיתה כנסיית הנצחה המוקדשת למרטיר ולדיאקון הראשון , סטפאנוס , לכנסיית הקבר בירושלים באה לידי ביטוי לא רק בצורתה העגולה ובתוכנית הקרקע שלה ( תמונות , ( 4 , 3 אלא גם במידותיה ; מכאן עדות שלרשות אדריכל הכנסייה ברומא עמד תיאור מדויק ומפורט של כנסיית הקבר , כבר במאה הה " . ' הדוגמה של כנסיית סן סטפאנו רוטונדו מוכיחה לא רק את קיומם המוקדם של תיאורים חזותיים מסוג אלה המלווים את חיבורו של ארקולף , אלא גם — ובמיוחד — את עוצמת ערכם הסמלי , כמייצגים את ירושלים הנוצרית . בתקופה הקרולינגית קיבלה הזהות בין כנסיית הקבר לבין ירושלים הנוצרית ביטוי ויזואלי ישיר : דמותה של ירושלים השמימית בספר האפוקליפסה של _ולנסיאן ; Valenciennes ) איור ( 5 מושפעת מתוכנית כנסיית הקבר בהעתקה של חיבור ארקולף אדמנאנוס שנעשתה בימי הביניים ( איור . ( 4 ננ הדמיון החזותי איננו אלא תולדה של הזהות שנקבעה בנצרות , כבר בתקופת קונסטנטינוס , בין ירושלים הנוצרית , ירושלים השמימית וכנסיית הקבר . בתוקף הזהות הזאת ניתן לכנסיית הקבר התפקיד לייצג את ירושלים הנוצרית בכל מישורי הסמליות שלה " .
|
|