|
עמוד:331
רכס הר הזיתים ועמק _הקדרון לרכס הר הזיתים ועמק הקדרון נודע מקום חשוב בליטורגיה הירושלמית , ונקבעו בהם מקומות קודש לא מעטים . " תיאודוסיוס , דרך משל , במחצית הראשונה של המאה הו , ' מציין את קיומן של 24 כנסיות באיזור זה " . המונומנטים העיקריים שנבנו על הרכס היו כנסיית אלאונה ( Eleona ) וכנסיית העלייה לשמים , ובעמק נודעה חשיבות מרובה ביותר לריכוז המבנים סביב גת שמנים . מבין המנזרים נודעו במיוחד המנזרים של !? לאניה 'הזקנה' ומלאניה 'הצעירה , ' המנזר 'הגבוה' של יוחנן , המנזר של אינו לןנטיוס 'הזקן , ' המנזר שבנתה הגבירה פלאוויה ועוד . על המדרון הפונה לירושלים נבנו מנזרים וכנסיות , קברים ( שבחלקם שימשו בשימוש משני קברים מימי בית שני . ( רחוב מדרגות ירד מהר הבית אל הקדרון ועלה ממנו אל הר הזיתים . " כמה מדרגות חצובות בסלע המצויות בחצר הכנסייה הרוסית של מרים המגדלית , בין גת שמנים וכנסיית ה'דומינוס פלוויט , ' הן , כפי הנראה , חלק מרחוב זה . שרידיה של כנסיית אלאונה , אשר נבנתה בידי קונסטנטינוס על מקום המערה שבה לימד ישו את התלמידים , נחשפו עוד בסוף המאה הי"ט באתר שבו מצוי היום מנזר ה'פאטר נ 1 סטר . ' החפירה במקום נערכה בראשית המאה בידי 'האבות הלבנים' ופורסמה בידי ונסן ( איור . ( 32 _יי השרידים שהתגלו בשטח כללו קטעי קירות , פסיפסים וחציבות בסלע . על בסיס המימצאים הציע ונסן תוכנית שחזור של הבסיליקה הקונסטנטינית . אף על פי שהשחזור משכנע ברוב פרטיו , עדיין יש מקום לתהיות על כמה מחלקיו , וכמו כן קשה לקבוע בוודאות אילו הם השרידים השייכים לתקופת קונסטנטינוס ואילו — לתקופות יותר מאוחרות . החלק המקודש ביותר של הבסיליקה היא המערה שבה ישב ישו עם התלמידים ולימד אותם ( על פי מסורת מאוחרת ) את ה'קךדו' ואת תפילת 'אבינו שבשמים' ( פאטר נוסטר " . ( המערה מצויה היתה מתחת לבמת הכנסייה , והפכה לקריפטה ששני טורי מדרגות ירדו אליה , אחד לירידה ואחד לעלייה . סידור זה , שהקל על תנועת התהלוכות והמאמינים הרבים , היה אופייני לכנסיות המרכזות מספר גדול של מעריצים ועולי רגל . בחלק 175 לימור , הר הזיתים . ראה גם : וילקינסון _, צליינים , עמ' ; 167-166 מיליק , מקומות קודש נוצריים , עמ' ; 556-550 על הפסיפסים המרובים באיזור ראה : אבי יונה , רצפות פסיפס , עמ' . 169-165 לקדרון ועולות ממנו אל הר הזיתים . לדיון ומראי המקום ראה : י' ברסלבי ( _ברסלבסקי ' , ( מדריך ירושלים מן הגניזה הקהירית , ' ארץ ישראל _, ז ( ספר ל"א מאייר , ( ירושלים תשכ"ד _, עמ' , 80-69 ובמיוחד עמ' . 75 176 תיאודוסיוס , 6 ( עמ' . ( 117 177 על המדרגות מעידים מקורות אדודים : עולה הרגל מפלקנטיה מציין במאה הו' את קיומן של מדרגות רבות בין הקדרון ושערי yv _rvnipD ירושלים 0 " 7 ( אנטונינוס , י ; PP . 573-574 ; ibid ., 20 ( 1911 ) , pp . 219-265 H . Vincent , 'L ' eglise de rEleona _' , RB , 19 ( 1910 ) , ' ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' ; 419-374 , 360-337 £ leona , sanctuaire primitif de _; 1 ' ascension ' , RB , 64 ( 1957 ) , pp . 48-71 L . H . Vincent , 'L בגאטי _, הכנסייה מן הגויים , עמ' . 190-184 י לימור , הר הזיתים , עמ' ""> . 81-72 , 22-20 צפריר , ארץ ישראל , עמ' . 257-253 _^• _nDipnn _^^^^ . ( 17 'z _: _j ? , _Drnru הביזאנטית והתקופה הערבית הקדומה , וכן מדריך ירושלים בערכית יהודית שהתגלה בגניזת קהיר , מציינים את קיומן של המדרגות היורדות מן העיר בסעיף זה לא נסקור אלא את המקומות הקרובים יחסית , אשר היו קשורים בקשר רציף של יישוב אל הגרעין העירוני .
|
|