הגבעה הדרומית־מערבית: הר ציון, הרובע הארמני והרובע היהודי

עמוד:315

במאה הו' יש עדויות על הצטברות מסורות ושרידים נוספים : המקום זוהה כביתו של מארקוס האוונגליסט ( או של אמו מרים ) והראו בו , דרך משל , אבן ששימשה לסקילתו של סטפאנוס הפרוטו מרטיר . הנוסע מפלקנטיה , שתיאורו הוא הנלהב והפחות ביקורתי בין התיאורים והמדריכים של עולי הרגל , מציין מה הם שרידי הקודש ( reliquiae ) שהראו , במחצית השנייה של המאה הו , ' לעולי הרגל שביקרו במקום : בבסיליקה של ציון , לפנים ביתו של יעקב הקדוש , הראו לו את אבן הפינה 'אשר אותה מאסו הבונים , ' עמוד הפלגלאטיו ועליו סימני טביעת גופו של ישו הכפות , הקרן שממנה נמשחו מלכי בית דוד , כתר הקוצים והרומח שבו נדקר ישו , אבני הסקילה של סטפאנוס , עמוד קטן שעמד בבסיס הצלב שעליו נצלב פטרוס ברומא , הקובעת שממנה שתו השליחים בעת המיסה אחרי תחיית האדון , וכן — במנזר סמוך של נשים — גולגולת של קדושה בשם תיאודוטה . כמו כן היו עצמים נוספים , שלא את כולם זכר . 'התיאור הקצר' ( ברוויאריוס ) מוסיף על הרשימה גם את המנורה שלאורה לימד ישו את התלמידים ואת הקנה שבו הולקה בעת הפלגלאטיו ' 21 . ארקולף , בסוף המאה הד , מוסיף על תיאורו המילולי תרשים המראה את המיתחם על שעריו , מוסיף את המסורת על מקום פטירת מרים ( dormitio virginis ) במקום , ומציין את מיקומם של האתרים השונים בתוך המיתחם " . בהמשך התקופה המוסלמית יזוהה המקום גם כמקום קברו של דוד . למרות העושר הגדול בתיאורי המקורות , קשה לשחזר את המבנים של שלושת האתרים המרכזיים : מכלול כנסיית ציון , בית כיפא וכנסיית החרטה של פטרוס ( להלן . ( המימצא מקוטע ; חלק ממנו מתבסס על שרידים המשולבים במבנים הקיימים עד היום , וחלק על הידיעות שהצטברו מן החפירות שנעשו במשך השנים ( בחלקן לצורך בנייה והנחת יסודות לכנסייה החדשה . ( 123 מן הכנסייה הקדומה של השליחים לא השתמרו , כאמור , שרידים כלשהם . 124 כמו כן לא השתמרו עדויות ארכי אולוגיות על הכנסייה הראשונה , הצנועה , שהקים במקום הבישוף מאקסימוס בשנות הארבעים של המאה הד . ' השרידים שהשתמרו הם מן הבסיליקה של ציון שנבנתה בימיו של הבישוף יוהנס השני . ( 417-385 ) מקור המידע העיקרי הוא הדין וחשבון שפירסם האדריכל הגרמני מ' רנארד , אשר בנה את כנסיית הדורמיציון בהר ציון ( איור . ( 21 קדם לדו"ח של רנארד דו"ח קצר של האדריכל פ' פאלמר . 125 העבודה של רנארד זכתה לביקורת קשה ( ולא בהכרח מוצדקת ) של ונסן ואבל , אשר הציעו שחזור משלהם . 126 רנארד הוכיח את קיומם של שני שלבים עיקריים בבניין הכנסייה : השלב מן המאה הד' ( עם תיקונים במאה הד , לאחר ההרס שגרמו הפרסים בשנת ( 614 והשלב מן התקופה הצלבנית . ענייננו כאן בשחזור השלב הראשון , מן התקופה הביזאנטית . רנארד _nrD _'K , _DirrKWK 120 121 . ( 142-140 _'ni ?) 25 , 23-22 ) _D P ברוויאריוס ( התיאור הקצר 5-4 , ( ( עמ' . ( 111 122 , למשל : ארקול ף ( מהדורת מיהן , ( מול עמ' ; 63 ויליקינסון , צליינים , לוחות . IV-III 11 ) לימור , קבר דוד . וכן : ח"ז הירשברג , 'קברי דוד ושלמה במסורת המוסלמית , ' ארץ ישראל _, ג ( ספר קאסוטו , ( ירושלים תשי"ד , עמ' 124 . 220-213 כך ועל ההצעות לזהות את שרידי בית הכנסת בציון במבנה קבר דוד , ראה לעיל , צפריר , עמ' . 160-1 59 Mommert , 'Die Dormitio und das deutsche Grund- saale \ Das _heiligeLand , 44 ( 1900 ) , pp . 2-23 ; C . in ihrem Zusammenhang mit dem Abendmahl- M . Renard , 'Die Marienkircheauf dem Berge Sion 125 183 ( 1898 ) , pp . 149-183 ; P . Palmer , 'Anhang' , ibid ., stuck auf dem traditionellen Zion \ ZDPV , 21 . ק . שחזור שונה מביאים ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' n . 440-421 M . Gisier , 'Sancta : oj rm Soin und Dormitio Dominai' , Das heilige Land , 79 ( 1935 ) , pp . 2-13 126 ונסן ואבל , שם , שם .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר