ירושלים בימי הקיסר יוסטיניאנוס

עמוד:230

ירושלים בימי הקיסר יוסטיניאנוס סבא הקדוש שימש פעמיים כשגריר של רצון טוב ומליץ יושר על פטריארכים ירושלמיים בפני קיסרי קונסטנטינופוליס . על שליחותו האחת בשנת , 512 בשירות הפטריארך אליאס , כבר עמדנו לעיל . פעם נוספת יצא סבא לקונסטנטינופוליס בשנת , 952 בשליחותו של הפטריארך פטרוס . ( 544-524 ) מטרת השליחות היתה לפייס את הקיסר יוסטיניאנוס ולזכות במחילתו למען הנוצרים בארץ ישראל , בייחוד למען אלה שבבית שאן . הללו עוררו את זעמו של הקיסר בנצלם את דיכויו של 125 ראה : קירילוסמסקיתופוליס _, חייסבא ) 52 , עמ' . ( 143 אליאס , שחתם ביחד עם פלביאנוס _, ( Fiavianus ) בישוף אנטיוכיה , על הצהרה אנטי כלקדונית בלח ץ הקיסר אנסטאסיוס , חזר בו מהחלטה זו ; והקיסר האשימו כי חתימתו לא היתה אלא תכסיס , שנועד . _oikovohikoi ; ( 3 ) וראה גם שוורץ , קירילוס מסקיתופוליס , עמ' 382-377 על פרשה זו . "י קירילוס _מסקיתופוליס , חיי סבא , 54 ( עמ' . ( 145 י שם , 57 ( עמ' 128 . ( 153 ראה לעיל , עמ' . 217 השקפה שונה על אישיותו של להשיג את פיזורה של ועידה כנסייתית בצידון . קירילוס עצמו מכנה את המכתב הזה , icai oiicovoniKd _ypannata _KokaKEimKd כלומר : 'מכתב חנפני ומרצה ; ' ראה : שם ) 56 , עמ , ( 148 ' והשווה : Lampe , A Patristic Lexicon , Oxford 1961 , s . v . g . w . h . סבא , ראה אצל פטריך , נזירות . '" ראה גם : רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית , עמ' 13 ° . 73—69 ראה : צפריר , ירושלים , עמ' ; 587-575 רובין , שם , ; 103-75 אבי יונה , מפת מידבא . המדבר . 125 בשנת 512 שלח הפטריארך אליאס את הנזיר סבא ( סבאם , ( מייסדו של מנזר מר סבא שבאפיק נחל קדרון ויורשו של אותימיוס בהנהגת הנזירים , אל הקיסר אנסטאסיוס . מטרת השליחות היתה להסביר לקיסר את עמדת הקהילה שבראשה עמד , שמנעה מן הפטריארך הירושלמי להיכנע לתכתיבי הקיסר . במעמד הקיסר הכריז סבא על תמיכתו במנהיגות הפטריארך , אולם הדגיש גם שמנהיגות זו מבוססת על היותו תלמידם של אבות נזירי המדבר . בשנת 516 שוב ביקש אנסטאסיוס לכפות על בישוף ירושלים , יוחנן הג , ' נוסחה שלא היתה מקובלת על נזירי המדבר . בתגובה נערך כנס נזירים גדול בכנסיית סטפאנוס הקדוש , ובו הוכרזה תמיכתם המלאה בסמכותה המוחלטת של בישופות ירושלים בענייני הלכה דתית ; אך ברור היה לכל שסמכות זו נובעת מתמיכתם הם . לימים התברר כי מישענם זה של הפטריארכים הירושלמיים איננו מוצק ואיתן ביותר . סבא עצמו לא היה אישיות חזקה , ודומה שדווקא חולשה זו היתה הסיבה לתמיכה שתמכו בו הפטריארכים של ירושלים , שביקשו לשלוט באמצעות מנהיג 'בובה' בבני עדתו . בימי הקיסרים יוסטינוס ( 527-518 ) ויוסטיניאנוס , ( 565-527 ) שדגלו ב'אני מאמין' של ועידת כלקדון — ועל כן עמדתם היתה נוחה לפטריארכים של ירושלים — פגעה מחלוקת דתית קשה בקהילת הנזירים עצמה . לא היתה זו אלא המחלוקת האוריגניסטית , 128 ששככה מאז ראשית המאה הה' אך עתה שבה וניעורה . במידה לא מבוטלת יש לראות בפריצתה כעין מרד בקרב היסוד היותר משכיל בעדתו של סבא , נגד מנהיגותו של אדם בלתי מהוקצע ובלתי אינטלקטואלי , שנשען בעיקר על תמיכת הפטריארכים . שנים רבות הסעירה והתסיסה את הקהילה , וקשה להניח שיומרותיה הנשגבות של בישופות ירושלים שאבו עידוד מהתערערות אחד מבסיסי כוחה העיקריים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר