|
עמוד:220
המאבק בין ירושלים וקיסריה במאה החמישית בינתיים הלך וגדל פירסומה של ירושלים כעיר קודש . שמועות על מעשי נסים שהתחוללו בה נפוצו לכל עבר וזכו באמונם של נוצרים בכל רחבי הקיסרות " . זרם העולים לרגל הלך וגבר , וכפי שכבר ציינו לעיל , אחדים מהם השתקעו בתוכה . כמה מבין הבאים היו עתידים לתפוס מקום מרכזי במינהל הכנסייתי של ארץ ישראל . כזה היה , למשל , פורפיריוס _, ( Porphyrius ) שהגיע ארצה כעולה לרגל מתסאלוניקה ( סלוניקי ) שבצפון יוון ועתיד היה להתמנות ככישוף העיר עזה . כזה היה גם פטרוס סאראיון ( לוח חגים וקריאות כנסייתי , ( פורסמה על ידי ; M . I . Marr ראה : . 689 PO , 19 , pp . 657- לתרגום לגרמנית של גירסה סלאבונית עתיקה של מסמך זה , בליווי פרשנות , ראה : 1 . Franko , . 151-171 neuteslamenlliche Wissenschaft , 7 ( 1906 ) , pp . neutestamentlichen Apokryphen ' , Zeitschriftfiirdie Beitrage aus dem Kirchenslavischen zu den לתרגום חלקי לאנגלית , ראה גם : Rhodes James , The Apocryphal New Testament , M . שנה מסתברת זהות המקור שהפיץ סיפורים על נסים אלה , הלא היא איגרתו של בישוף ירושלים ; ראה : . p . 246 ) Consularia Constanlinopolitana , anno 419 ( ibid ., המקור מזהה בישוף זה בטעות כיוחנן , אולם ממקורות אחרים ידוע לנו כי הלה כבר לא היה בין החיים מאז , 417 וכי יורשו היה פךאיליוס ;( Prayiius ) ראה : קלי , היירונימוס , עמ' . 325-324 גם מעורבותו של יוחנן במחלוקת הפלאגיאנית לא הוסיפה לו כבוד , אך נראה שתעמולת הנסים שהפיץ נשאה בכל זאת פרי . ידוע לנו שהוא אשר הקדיש בישוף חדש לקיסריה , דומנינוס ;( Domninus ) בכך לא היתה רבותא , שכן נראה שכישוף זה הוקדש למשרתו לאחר שנבחר באורח קאנוני על ידי בישופי הפרובינקיה האחרים ( יש להבדיל בין מקרה זה ובין מעורבותו הבלתי קאנונית של _מקאריוס במינוי בישו ף ללוד , ראה לעיל , או בין מעורבות כזו של קירילוס Oxford 1955 ( corrected edition ) , pp . 564-568 84 מעשה מעניין זה מצוי בגירסה הלטינית a של איגרת לוקיאנוס . ראה : . ( 815 Epistula Luciani 8 ( PL , 41 , col . על אמינותו ראה במיוחד . פטרס , שם , עמ' . 367-366 מן הראוי לציין כי פטרס חוזר אל גירסתם המקורית של כתבי היד ומבטל תיקון שרירותי שהכניסו עורכי Patrobgia Latina -r _\ בנוסח המכתב , שעה שקראו , ביחס ליוחנן , Synodum agens , כלומר : ' מנהיג את הוועידה , ' במקום , in Synodo agens במינוי בישוף לקיסריה , על יד הערה . ( 26 אולם בעצם העובדה שהיה פגם בכשרותו של דומנינוס ( הוא היה , digamos כלומר , נשוי פעם שנייה , מה שפסל אותו בעיני רבים מכהונת בישוף , ( ניתן לראות את ידו של בישוף ירושלים , העושה כתככיו למינויו של אדם חלש שיהיה תלר בתמיכתו ; ראה על כך : . doretos , Epistula , 1 10 ( PG , 83 , col . 1305 ) Theo- כלומר : 'עושה בוועידה . ' נוסח כתבי היד מתאים יותר לתפקיד האמיתי שמילא יוחנן בוועידה . 85 על התגלות שמיימית נוספת על הר הזיתים כשנת 9 נ 4 ( השווה לעיל , עמ' , ( 208-207 בעיצומה של rmn אדמה , נס אשר בעקבותיו נטבלו רבים לנצרות 'ובגלימות כל הנטבלים זהרה תמונת הצלב המושיע , ' ראה : . p . 74 Antiquissimi , 1 1 ) , ed . T . Mommsen , Berlin 1894 , ( = Monumenla Germaniae Hislorica , Auctores Marcellinus Comes , Anno 4 19 , Chronic a Minora , 2 מכרוניקה אחרת המתארת את אירועי _inis , 86 ביוגראפיה של פורפיריוס ביוונית ידועה מאז 1556 ( אז פורסם תרגומה ללטינית בלבד ;( ההוצאה הטובה ביותר היא : . 1930 de 6 Z ? Ji , 7 eds . H . Gregoire & M . A . Kugener , Paris Marc le Diacre , Viede Porphyre , e ' veque ביוגראפיה זו בגירסתה היוונית מעוררת שורה כנסייתית בלוד שבה ניתן הביטוי המוחשי להתערערות מעמדו של יוחנן . בדיוק אז הגיעוהו ידיעות על חלום שבו נתבשר כוהן דת צנוע , לוקיאנוס ( Lucianus ) שמו , על מקום קבורת הקדוש על ידי גמליאל הזקן , בנחלתו . לשמע הידיעה נטש יוחנן את הוועידה ויצא ביחד עם בישוף יריחו ובישוף סבאסטי כדי לפקח על חשיפתה של גופת הקדוש . קשה להתחמק מן הרושם שלא יד המקרה בלבד היתה בצירוף אירועים זה .
|
|