פרוץ המאבק בין ירושלים וקיסריה על הנהגתה של כנסיית ארץ ישראל

עמוד:216

מחלוקות דת לשוב למקומותיהם , למען הגבר בלבול ומבוכה בכנסייה . שוב מוצאים אנו את קירילוס בירושלים , וכפי שראינו לעיל ייחסו לו סופרים נוצריים תפקיד מכובד בהתנגדות לתוכניותיו של יוליאנוס לקומם את הריסות המקדש . בימי הקיסר ואלנס , ( Vaiens ) שהשקפותיו בענייני דת היו זהות לאלה של קונסטנטיוס , שוב נאלץ לגלות . דומה שדווקא ריחוקו של קירילוס מארץ ישראל ונדודיו ברחבי הקיסרות סייעו לו להבין אמת גדולה , שאין להרחיק לכת אף באופורטוניזם . טובים היו סיכוייו של בישוף קיסריה להיבנות דווקא מהליכה בתלם שהתווה הקיסר ומעשיית רצונו ללא ערעור , שכן עצם קירבתו למרכז המינהל האזרחי של הפרובינקיה קירבה אותו גם אל חצר הקיסר . לעומת זאת ניתנה לקירילוס ההזדמנות לקלוט את הלוך הרוחות שרווח בכנסייה בימי הקיסר ואלנס . היה זה עידן של התקרבות בין האריאנים למחצה , שאליהם השתייך , ובין האורתודוקסים הניקיאניים , שהתאחדו בהתנגדותם לדוקטרינה שביקש ואלנס להשליט על הכנסייה . במהלך אותה תקופה שב קירילוס לאמונתו המקורית ואימץ את ה'אני מאמין' של ועידת ניקיאה . עמדתו המפוכחת הביאה בסיכומו של דבר לניצחונו הגדול , שעה שעל כס הקיסרות עלה קיסר , שדגל אף הוא באותו 'אני מאמין , ' הוא תיאודוסיוס הא' . ( 394-379 ) בוועידת קונסטנטינופוליס , שבה הוכרזה תקפותו של 'אני מאמין' זה , הוכר קירילוס ככישוף ירושלים : מכירים אנו כי קירילוס , הנערץ עד מאוד והגדול באוהבי האל , הוא הבישוף של כנסיית ירושלים , אם הכנסיות כולן anaowv _tcov _e ' kk _^ _oico v ) _קןו _1 ף _0 ן ; , ( mater omnium ecclesiarum מכיוון שנבחר לפנים באורח קאנוני _, על ידי בישופי הפרובינקיה , וניהל מלחמות רבות נגד האריאנים במקומות שונים " . הגדרת ירושלים כ'אם הכנסיות כולן' העניקה לה , למעשה מעמד הזהה לזה של הבישופויות האפ 1 סט 1 ליות , כלומר , אותן בישופויות שהוקמו על פי המסורת על ידי תלמידיו שליחיו של ישו , 70 לסיכום מתועד של תולדות חייו של קירילוס , הדוחה ללא הנמקה כל עדות המתנגשת עם הילת הקדוש שזכה לה , ראה גם : G . Bardy , 'Cyriiie de _Jerusalem' , ques , xin , cols . 1181- 1183 Dictionnaire _d'histoireetdegeographie eceiesiasti- 71 סוקראטס 8 , 5 , HE ) [ עמודה ([ 570 וסוזומנוס 3 . 7 . 7 , // £ ) [ עמ' ([ 309-308 קושרים את שינוי דעתו עם נוכחותו בוועידת קונסטנטינופוליס , אולם שניהם מרמזים על חרטה אמיתית _ek // sra / _jsAei ' afj לדברי סוקראטס ; _nETau £ > _^ 8 Ei <; לדברי סוזומנוס ) שהביאה אותו לידי שינוי דעת זה . ואכן , קשה להניח שהיה מצליח לזכות בעטרת הקדוש המפארת אותו אילמלא ניתן היה להציג את תמיכתו ב'אני מאמין' של ניקיאה בוועידה זו כעניין של חזרה אמיתית בתשובה , ולא כעניין של תכססנות בלבד . 72 מאנסי , ג , עמודה . 586 הנוסח היווני של הדברים , הלקוח מתוך מכתבם של הבישופים הנאספים בוועידת קונסטנטינופוליס אל דמאסוס , בישו ף רומא , מובא על ידי תיאודורטוס 17 . 9 . 5 , // £ , ( עמ' . ( 294 מאנסי מביא באותו מקום ( עמודה ( 587 תרגום מאוחר לרומית , שהוכן על ידי המלומד סירמונד ( Sirmond ) ואומץ לאחר מכן על ידי המלומד הרדואין _, ( Hardouin ) שניהם בני המאה הי"ז . תרגום זה גורס , omnium ecclesiarum mater אבל אולי יש להעדיף על פניו את הנוסח , mater cunctamm ecclesiarum המופיע בתרגומו העתיק של קסיודורוס , מהמחצית הראשונה של המאה הו . ' ראה : Cassiodorus _, mstoria . Tripartite , 9 . 14 ( PL , 69 , col . 1134 ) קיימת לפחות מידת מה של סבירות שקסיודורוס השתמש בנוסח רשמי של המכתב ברומית , במקום לתרגמו בעצמו מדברי תיאודורטוס .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר