מקדשים ומיתחמי קודש

עמוד:157

מקדשים ומיתחמי קודש המקדש הראשי של איליה קפיטולינה ניצב במקום שבו נחשף לימים קברו של ישו , באתר כנסיית הקבר של ימינו . אוסביוס מספר על גילוי הקבר בידי הקיסרית הלנה , ועל בנה קונסטנטינוס קיסר , שציווה להרוס את מקדש אפרודיטה , היא ונוס , שעמד במקום " . לפי התפיסה הנוצרית נבנה המקדש בכוונה תחילה במקום זה כדי לחלל את קברו של ישו ; אבל לאמיתו של דבר מסבירה סמיכותו לפורום העירוני את מיקומו , מכיוון שהמקדש היה חלק בלתי נפרד מן המרכז העירוני הרומי . אוסביוס מציין את קיומו של ריצוף אבן , שכיסה על מקום הקבר ; סביר להניח כי מדובר בריצוף שנועד להרים מסד מוגבה ולכסות על פני השטח ששימש קודם לכן כמחצבה והיה מלא חציבות ומהמורות . בדיון שלעיל הזכרנו שרידים אחדים מתקופת איליה שנחשפו במיתחם כנסיית הקבר והאכסניה הרוסית , אשר ייתכן שיש לשייכם למכלול המקדש והטמנויס שהקיף אותו , ואפשר גם לשרידים של מבנים אחרים , כגון הבסיליקה האזרחית . אין לנו שום עדות על צורתו של המקדש . יש המשחזרים אותו כמבנה עגול , על פי ההקבלה למקדשים אחרים המיוחסים לוונוס אפרודיטה , כדוגמת המקדש המיוחס לוונוס בבעל בק , "" ואף רואים חיזוק לטענה זו במבנה המעוגל של הרוטונדה שנבנה מעל קבר ישו באותו המקום . אלא שנימוקים אלה מרחיקים יתר על המידה . לדעת אחרים מכוון לכאן המושג _'טריקאמריך — המבנה בעל שלושת החדרים המקומרים הנזכר ב'כרוניקון פסחאלה ; ' ואם כן יש כאן אולי עדות למקדש בעל שלושה אולמות , לפולחן שלישיית האלים הקפיטוליניים : יופיטר , יונו ומינרווה . סיוע לסברה זו אפשר למצוא בדבריו של היירונימוס , כאילו עמד פסל של יופיטר על מקום הקבר ( ופסל שיש של ונוס על גבעת הצליבה !( אלא שדבריו של היירונימוס נכתבו עשרות שנים לאחר הסרת הפסלים וספק אם יש לקבלם כעדות מהימנה . ברורות יותר הידיעות על קיום מיתחם מקודש על הר הבית אף שקירותיו והסטווים שהקיפוהו היו חרבים . קאסיוס דיו , המקור העיקרי לתולדות מרד בר כוכבא , מספר כי הדריאנוס הקים על מקום מקדש האל מקדש אחר , ליופיטר . לדבריו היה זה אחד הגורמים העיקריים לפרוץ המרד . דעות החוקרים נחלקו בשאלה , אם היה במקום מקדש של ממש או מיתחם פתוח , אך דומה כי רבות העדויות המצביעות על האפשרות השנייה . ייתכן שהר הבית עצמו הוא המכונה בשם ק 1 דךה , כלומר , מבנה מרובע , ב'כרוניקון פסחאלה . ' הנוסע מבורדו , בשנת 333 לסה"נ , מציין את קיומם של שני פסלים של הדריאנוס על הר הבית , אך איננו מזכיר מקדש כלל , אף על פי שהוא מוסיף פרטים אחרים על הר הבית . בתקופה מוקדמת זו של השלטון הביזאנטי טרם נהגו להרוס מקדשים פגאניים ( להוציא את המקרה המיוחד של חשיפת קבר ישו ובניית כנסיית הקבר , ( והקיסר עצמו שימש כ'כוהן עליון' של דת הממלכה , אף על פי שנטה חסד לנצרות . היירונימוס מזכיר פסל של הדריאנוס כפרש 104 אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , 105 . 27-26 , 111 לעיל , הערה 107 F . Ragette , Baalbek , Park Ridge 1980 , pp . 52-62 106 . 96 היירונימוס , איגרות , 3 , 58 ( עמ' . ( 77 08 קאסיוס דיו , 14 , 69 ( עמ' "" . ( 450 הנוסע מבורדו , . 4 , 593 וראה גם דיונו של אליאב , הר ללא בית , הסבור כי הר הבית היה בעיקרו נטוש ולמעשה מחוץ לתחומה של איליה קפיטולינה . אזרחיים אחרים מתקופת איליה , אבל בקרבת מקום במזרח התגלו שרידים המעידים על קיומו של מיתחם מקודש של אסקלפיוס ( וראה להלן . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר