|
עמוד:144
( עמק ה'טירופויאוך מימי הבית , ( וכאן אף עבר הרחוב הראשי של ירושלים בימי בית שני . רחוב זה המשיך את מהלכו גם לאיזור שמחוץ לחומה , לכיוון בריכת השילוח . רק לאחר חורבן בית שני כאשר איבד הר הבית את מעמדו , ובעיקרו היה ריק ממבנים , עלה הצורך לבחור מסלול חדש , יותר מערבי , שיעבור באמצע העיר המתחדשת — הוא ה'קארדו' הרומי ביזאנטי . הטופוגראפיה הטבעית אף קבעה את מהלכו של רחוב הרוחב העיקרי של העיר , הדקומאנוס , לאורך 'הגיא הצולב' בקו רחוב דוד ורחוב השלשלת של היום , עד שנחסם על ידי רחבת הר הבית . ההמשך מזרחה נעשה דרך רחוב רוחב אחר ( הדקומאנוס הצפוני ) מתחת לתוואי ה'ויה דולורוזה' של היום מצפון להר הבית . הרחוב הראשי , ה'קארדו , ' מיוצג היום בחלקו הצפוני על ידי הרחוב הראשי הצר של העיר העתיקה , הוא רחוב בית הכד ( טריק ח'אן אל זית . ( הוא יצא מן הרחבה שמפנים לשער ניאפוליס לכיוון דרום . קטעים מריצוף הרחוב התגלו באיזור האכסניה הרוסית , ממזרח לכנסיית הקבר , וכן בבדיקות נסיון שנערכו באיזור שוק הקצבים . רוחבו המלא 22 . 5 — מ' בקירוב — מיוצג כפי הנראה על ידי שלוש סימטאות הבזאר הירושלמי והחנויות שביניהן , שנבנו על גביו בתקופה הערבית הקדומה או בתקופה הצלבנית . 81 כמו כן נמצאו לאורכו עמודים אחדים של סטווי הרחוב , חלקם עדיין באתרם , בעיקר כאיזור שממזרח לכנסיית הקבר ( איור . ( 17 עמוד שלם שנותר במקום 'התחנה השביעית' נמדד על ידי ונסן ואבל . קוטרו 0 . 59 מ' ( בחלקו העליון , הצר ) וגובהו 4 . 63 מ . ' הוא הוצב על אדן ובסיס בגובה כולל של 1 . 55 מ , ' וביחד עם הכותרת שעמדה על ראשו הגיע לגובה כולל של כ 7 מ' ( איור \( 18 המירווח בין העמודים ( ממרכז עמוד למרכז עמוד ) היה 3 . 20 מ . ' ונסן ואבל העריכו כי ברחוב עמדו מכל צד כ 280 עמודים . אין עוררים על העובדה כי חלקו הצפוני של הרחוב , משער שכם ועד רחוב דוד , הוא מן התקופה הרומית . באשר לחלקו הדרומי של הרחוב , נחלקו הדעות . החפירות ברובע היהודי העלו שרידים רבים של רעפים הנושאים חותמות הלגיון העשירי ומימצאים נוספים מתקופה זו , אך ללא כל שרידי בנייה שאפשר לשייכם לתקופה זו . מעל גבי שכבות החורבן של ימי הבית חשף אביגד מבנים ביזאנטיים בלבד , ומכאן הסיק 80 על הרחוב מימי בית שני ראה : מזר , החפירות , סקירה שנייה , עמ' ; 12 בן דב , חפירות הר הבית , עמ' . 115-113 על תפקידם של צירי תנועה מרכזיים בעיצוב העיר הרומית ראה : 5-110 Appraisal , New Haven & London 1986 , esp . pp . Architectureof the Roman Empire , II : An Urban w . L . MacDonaid , The 81 מימצא זה טרם פורסם . המידע נמסר _בעל פה מידי ש' מרגלית וד' חן . תודתי נתונה להם . וראה על מידות הרחוב : צפריר , ציון , עמ' ! 320-319 על קדמות הבזאר ראה : ע' אלעד ' , מסורת ערבית קדומה על שוקי ירושלים , ' קתדרה , ( 1982 ) 24 , עמ ' 82 . 40-31 ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' _123-21 וילקינסון ( לעיל , הערה , ( 21 עמ' . 123-118 83 ונסן ואבל , שם . איור . 18 תרשים עמוד הקארדו ב'תחנה השביעית' ברחוב בית הבד ונסן ואבל , ירושלים החדשה , איור 4
|
|