מסורות חז"ל על תולדות העיר ירושלים

עמוד:38

כאמור , הרעיון המקשר בין ירושלים כמרכז העולם וירושלים כמוקד למעשה הבריאה , איננו אלא מהדורה יהודית לאחת מאבני היסוד של תפיסת הקוסמוס בחשיבה הדתית הכללית , כפי שהראו מחקריהם של אליאדה ואחרים . לרעיון כלל עולמי זה הוסיפו חז"ל את המימד הלאומי הישראלי , וכך , לפסוק 'ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון' ( תהלים עו ג ) דרש רבי ברכיה < 'מתחילת ברייתו של עולם עשה הקב"ה בירושלים סוכה , כביכול שהיה מתפלל בתוכה : יהי רצון שיהיו _עושין בניי רצוני כדי שלא אחריב ביתי ומקדשי . ' רעיון בריאת העולם כמעשה הנמתח מירושלים אל עבר היקום כולו מונח ביסוד המדרשים הרבים על ירושלים כ'טבור , _'pxn וברור שאין כאן אלא פיתוח של רעיון שנשתרש היטב כבר בימי הבית השני בספרות האפוקריפית ובספרות היהודית ההלניסטית " . וכך , בו בזמן נקשרה אצל חז"ל מרכזיותם של העיר והמקדש עם תהליכי הבריאה , וכן עם עבודת ה' הייחודית לעם ישראל . מצד אחד זוהתה 'אבן השתייה , ' שלפי המשנה 'היתה שם = ) במקום הארון שבקודש הקדשים ) מימות הנביאים הראשונים' ( יומא ה ב ) למקום ש'ממנה נשחת 12 העולם' ( תוספתא , כפורים ב יד [ עמ' , 238 ומקבילות . ([ ולעומת זאת דורג העולם על פי עשר קדושות , והרשימה מתחילה ב'ארץ ישראל מקודשת מכל הארצות' ומסתיימת בקדושה שמעל לכולם , היא קדושת קודש הקדשים , 'שאין נכנס לשם אלא כהן גדול ביום הכיפורים בשעת העבודה' ( כלים א ו-ט . ( ניכרים הדברים שרעיונות קוסמולתיים ולאומיים , שהם קווי אופי אצל כל חברה דתית , נכרכו יחד ומצאו את ביטוים בספרות חז"ל בדבריהם ביחס לירושלים , וכשם שירושלים והמקדש הפכו המקורות מן הספרות היהודית ההלניסטית שציין זליגמן , ירושלים , עמ' 198 ואילך : והשווה גם : cerning the Navelof the Earth , Amsterdam 1916 ; Wensinck , The Ideasof the Western Semites con- a . j . ראה , למשל : . and History , New York 1959 , p . 18 Profane , New York 1961 , pp . 20-65 ; idem , Cosmos M . Eliade , The Sacred and the ואולם את הרעיון שעל מקדש האל להיות ב'טבור הארץ' לקחו היהודים , לדעת זליגמן , דווקא מרעיונות מקבילים שמצאו בעולם היווני , ראה : זליגמן , ירושלים , עמ' . 203-201 מדרש תהלים עו ג ( מהדורת בובר , עמ' קעא ע"א ;( לנוסח אחר ראה : בראשית רבה נו י ( מהדורת תיאודור אלבק , עמ' . ( 608 ראה , למשל , פסיקתא רבתי י ( מהדורת רמא"ש , לד ע"א : ( 'מה הטיבור הזה נתון באמצע של אדם כך היתה סנהדרין יושבת בירושלים שירושלים היא 12 _gion' , Vetus Testamentum , 20 ( 1 970 ) , pp . 332-338 S . Terrien , 'The Omphalos Myth and Hebrew Reli- ככתבי יד ערפורט ולונדון של התוספתא שם ו נשתה העולם , וכן בירושלמי , יומא ה ד , מב ע"ג : שממנה הושתה העולם , וכך גם במקבילות שציין ליברמן , תוספתא כפשוטה , כפורים , עמ' , 772 ושעל פיהן פירש שהכוונה המקורית היתה מלשון 'שתי , ' היינו '-. שממנה נארג העולם , ' וכך באמת במדרש הגדול לבראשית ( מהדורת מרגליות , עמ' יב : ( 'שברא עולמו שתי וערב , מאיכן התחיל מאבן שתיה . ' אמצעיתו של עולם' ( השווה : בבלי , סנהדרי ן לז ע"א . ( ראה : יובלות ח יט 11 'והר ציון תוך טבור הארץ ;' . .. השווה ! חנוך א כו-כז ' ) ואלך משם אל טבור הארץ ... ושם ראיתי הר קדוש' וכר ;( ראה גם הסיבילה החמישית , ... ' : 250-249 היהודים המבורכים היושבים סביב עיר האלוהים בטבור הארץ , ' וראה 13 ראה , למשל , הסברו של אליאדה ( לעיל , הערה , ( 8 עמ' centers and this reiteration of the image of the and the Center of the World . This multiplicity of concurrently represent the image of the universe Palestine , Jerusalem and the Temple severally and all equally well present an imago mundi \ ... ( Jerusalem ) , a sanctuary ( the Temple in Jerusalem ) 'An entire country ( e . g . Palestine ) , a city : 43—42 . societies ' of the specific characteristics of traditional world on smaller and smaller scales constitute one על עירוב זה של מוטיבים — ארץ ישראל , ירושלים והמקדש — בדברי חז"ל כבר העיר גינצבורג , אגדות היהודים , ה , עמ' , 14 הערה . 39

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר