העלייה לרגל לירושלים לאחר מלחמת בר כוכבא

עמוד:30

אמר רבי יוסה : [ פעם אחת הייתי עומד בירושלם , [ מצאתי תינוק אחד משל בית אבטינס . אמרתי לו : מאיזה משפחה אתה ... התוספת 'פעם אחת הייתי עומד בירושלם' אמנם מצויה בנוסחאות של מסכת שקלים שבמסגרת התלמוד הבבלי " , בכ"י מינכן ובכ"י אוקספורד ואחרים ובדפוסים , אך איננה בכ"י ליידן של התלמוד הירושלמי או בדפוס ונציה , וגם לא במובאה שבמדרש 'והזהיר' לפרשת תשא " . לא מן הנמנע שהפיסקה נוספה בהעתקות במסגרת התלמוד הבבלי על פי העניין , שכן היכן עשוי להימצא תינוק מבית אבטינס אם לא בירושלים י ! על בן דורו של רבי יוסי , רבי נתן , שעלה מבבל והיה מעמודי התווך של ההנהגה הציבורית בדור אושא , מסופר בסדר אליהו רבא כח : 149 שוב פעם אחת נכנס ר' נתן לבית המקדש ומצא בית המקדש חרב וכותל אחד עומד . אמר : מה טיבו של כותל זה ? אמר אחד ; אני אראך . נטל טבעת ( ההיא ) ונעצה בכותל והיתה הטבעת ההיא הולכת ובאה . התיאור הוא אגדי , אך אין לכפור במסורת על עלייתו של רבי נתן לירושלים . חכם זה לא נזכר הרבה בספרות : ובנוסף על כך , בעל המדרש הזה ממעט מאוד להזכיר שמות תנאים ולהביא מעשים עליהם . גם על בנו של רבי יוסי , רבי ישמעאל ברבי יוסי , מסופר שהלך לירושלים . וכך אנו קוראים במדרש " : ר' ישמעאל בר' יוסי סלק מצלייה בירושלם . עבר בהדין פלטנוס וחמתיה חד שמריי , אמר ליה י לאן את אזיל ? אמר ליה : למיסק מצלייה בירושלם . אמר ליה : ולא טב לך מצלי בהדין טורא בריכה ולא [ ב ] ביתא 98 קיקלתא י י אמר ליה . י אומר לכם למה אתם דומים — לכלב שלהוט אחר נבלה , כך לפי שאתם יודעים שעבודה זרה טמונה תחתיו [ דכ " [ ' ויטמן אותם יעקב [ תחת האלה אשר עם שכם . [ סיפור זה מובא גם בירושלמי , עבודה זרה ה ד , מד ע"ד , אך שם לא נזכר שרבי ישמעאל ברבי יוסי היה בדרכו לירושלים , אלא שלעג לשומרונים על שהם משתחווים לעבודה זרה הטמונה תחת האלה . 95 כידוע , אין מסכת שקלים של התלמוד הבבלי וסיפחו את מסכת שקלים מן התלמוד הירושלמי . ראה י' זוסמן , 'מסורת לימוד ומסורת נוסח של התלמוד הירושלמי — לבירור נוסחאותיה של ירושלמי מסכת שקלים , ' מחקרים בספרות התלמודית , ירושלים תשמ"ג , עמ ' " . 76-12 מהדורת פריימאן ( תרל"ג , ( עמ' . 220 לא מצאתי קטע גניזה לפיסקה זו . 97 בראשית רבה פא ג ( מהדורת תיאודור אלבק _, עמ' . ( 974 תרגום הארמית : רבי ישמעאל ברבי יוסי עלה להתפלל בירושלים , עבר בפלטנוס וראהו שומרוני אחד , אמר לו : לאן אתה הולך י אמר לו : לעלות להתפלל בירושלים . אמר לו : ולא טוב לך בהר הברכה הזה ( הכינוי השומרוני להר גריזים ) ולא בכית האשפה " ... כך בכמה נוסחאות , וכן נראה . " כך בכ"י ותיקן וכן נראה . ' °° כך בכ"י ותיקן וכן נראה , שכן זו הנקודה המרכזית בסיפור , המתקשרת לפסוק ? 'ויטמן אתם יעקב תחת האלה אשר עם שכם' ( בראשית לה ד ) — ללמדך שיעקב טמן שם את כל אלוהי הנכרים והשומרונים להוטים אחר העבודה זרה הטמונה בהר גריזים ( ראה להלן . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר