|
עמוד:12
היד הנעלמה אינה אצבע אלוהים אחד הנושאים המרכזיים השנויים במחלוקת בתחום המדיניות החברתית עוסק בחלוקת התפקידים בין הממשלה לסקטור הפרטי והעסקי . הכלכלנים נוטים לתמוך בכלכלת שוק ובהעברת תפקידים מהממשלה לסקטור הפרטי ; עובדים סוציאליים ומדעני חברה נוטים לתמוך במעורבות עמוקה של הממשלה במשק , ובקיום סקטור ציבורי גדול . אלו חושדים בחוסר היעילות של הממשלה , ואלו בתאוות הבצע של היזם הפרטי . הוויכוח בין חסידי "היד הנעלמה" של השוק לחסידי היד הגלויה של הממשלה אינו חדש . המושג "היד הנעלמה" ( invisible Hand The ) כדימוי לכלכלת שוק הנשלטת על ידי מנגנון מחירים , הופיע לראשונה בספר ערשר העמים שפרסם הפילוסוף הסקוטי אדם סמית בשנת . 1776 בעולם הרציונלי של "עידן הנאורות" ביטאה "היד הנעלמה" השקפת עולם חילונית נאורה , עם קונוטציה אירונית לחשיבה טרנסצנדנטלית , לפיה העולם מכוון על ידי "אצבע אלוהים . " סמית טען כי כאשר כל אדם פועל להגדלת עושרו , גם אם הוא מונע על ידי אהבה עצמית ותאוות בצע , התוצאה המצטברת תהיה הגדלת עושר החברה ואושרם של הפרטים החיים בתוכה . הדימוי של "עושר העמים" כשיר הלל לכלכלת שוק נטולת מעצורים , המקדש את אינטרס היזם הפרטי מעל האינטרס החברתי ומצמצם את תפקיד הממשלה לזה של "שומר לילה" ( דימוי של פרדיננד לסל ) הוא דימוי מוטעה . סמית צידד בהגבלת חופש הפרט למען האינטרס של החברה , ותמך במימון החינוך על ידי הממשלה , כדי להבטיח השכלה נאותה גם לבני עניים " . עושר העמים" הקדים את המהפכה הצרפתית ( 1789 ) שקידשה את הערכים : חירות , שוויון , אחווה . למרבית האירוניה " , היד הנעלמה" קיבלה מעמד של "אצבע אלוהים , " והמושג שבמאה ה 18 יצג קידמה ונאורות , הפך בסוף המאה ה 20 ביטוי לשמרנות . יעילות כלכלית על כרעי "ההנחות הס 0 נדר ' 0 ות " הטענה כי שוק חופשי מבטיח יעילות באמצעות מנגנון המחירים היא המסד עליו בנויות האמונה בכוחות השוק וההסתייגות מהתערבות ממשלה . לכן חשוב להבין באיזה תנאים היא נכונה , ולבדוק אם תנאים אלה אכן מתקיימים . שוק חופשי מבטיח יעילות אם מתקיימים ארבעה
|
|