פרק ראשון :טקס וחברה

עמוד:13

א . למהותו של הטקס ממקורות חז"ל ניתן לשחזר , פחות או יותר , את טקסי המילה וטקסי פדיון הבן בתקופת המשנה והתלמוד . יש לטקסים מיבנה די ברור , עם שינויים לפי המקום והזמן . מאידך גיסא , קשה להצביע על טקסים גלויים המלווים את היולדת לפני הלידה , בלידה עצמה , או לאחריה . אולם בהמשך יתברר לנו כי טקסים אכן מלווים גם את תהליכי ההריון והלידה . לכמה מטקסים אלה אין מיבנה ברור והם אינם נעשים בפומבי , לכן יש שיעדיפו לקרוא להם מנהגים , דבר שהוא אפשרי כמובן , אך אני מעדיף להתייחס אליהם כאל טקסים . הספרות הסוציולוגית והאנתרופולוגית חלוקה בעניין הגדרת המונח "טקס ; " יש המגבילים את המוניו לתחום ההתנהגות הדתית , ורואים בו התנהגות פורמלית , חוזרת על עצמה , מסוגננת , מלווה במלל או בשירה , שפעמים מלווה בתנועות גוף ובאובייקטים נושאי קדושה . כל העשייה הזו מכוונת כלפי האלוהות או כלפי הוויה על טבעית כלשהי . אחרים מרחיבים את המונח אל מעבר לתחום הדתי , ומדברים גם על טקסים חילוניים , השואבים את כוחם מאידיאולוגיות ומערכים שמקורם ארצי . לפי הגישה המרחיבה , טקס הוא מעשה של יחיד או של יחידים , שעיקרו התוכן הסמלי החבוי במעשה . כדי לא להסתבך בהבחנות שבין מנהג לטקס , או בין טקס חילוני לטקס דתי , נאמץ לצרכינו את ההגדרה המרחיבה של המושג , אף שרוב הטקסים שנעסוק בהם הם טקסים דתיים , שמתאימים להגדרה המצמצמת . . 1 תכונות הטקס טקס אינו סתם משחק או לבוש חיצוני חסר תוכן , כפי שהדבר עשוי להיראות לאדם מן החוץ . תכונה בסיסית שמצויה בטקס הדתי היא שהטקס הוא טרנספורמטיבי , דהיינו , מעביר ממצב למצב . את היחידים , עוברי הטקס , הוא עושה לשונים ממה שהיו לפניו . כך , למשל , המילה הופכת את הזכר מ"לא יהודי" ל"יהודי , " ומעשה זה הוא בלתי הפיך . טקס נישואים הופך את הפנויים לנשואים ומכניסם למצב חדש , הכולל מערכת של זכויות פרק ראשון : ט ס וחברה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר