פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר זה למעלה משלושים שנה שאני עוסק במושג הברית בישראל ובעולם המזרח הקדום , וברעיון שבועת האמונים הקשור במושג זה . לקטגוריות אלה שייכים עשרת הדיברות ופרשת "שמע ישראל" המורכבת , כפי שנראה בהמשך דיוננו , מהשבעת הריבון " ) שמע ... ואהבת ( " ומשבועת הנתין הכפוף לו " ) אמת ויציב . ( " שני הטקסטים של עשרת הדיברות ושל ק ריאת שמע אכן מופיעים בסמיכות זה לזה בספר דברים ( ה' -1ר , ( 9 וכמו כן הם משתלבים זה בזה בספרות המזמורית , כגון בתהלים נ' : 7 " שמעה עמי ... אלהים אלהיך אנכי , " או בתהלים פ"א : 11-9 "שמע עמי ... לא יהיה בך אל זר ולא תשתחוה לאל נכר , אנכי ה' אלהיך . " מהמשנה למדנו כי הכוהנים קראו מדי יום ביומו את "עשרת הדברים , שמע , והיה אם שמוע תשמע [ ו ] נדברים י"א , [ 21-13 ויאמר [ במדבר ט"ו , " [ 41-37 ומשמיעים שלוש ברכות : "אמת ויציב , ועבודה , וברכת כהניםי' ( תמיד הלא . ( כפי שנראה בהמשך , ברכת "אמת ויציב" מהווה התחייבות של עם ישראל לשמור אמונים לאלוהיו . צימודם של עשרת הדיברות לפרשת שמע מצוי כבר בספר דברים . כמו כן מצאנוהו בתפילין שנתגלו בין ממצאי מערות קומראן . הופעתם של עשרת הדיברות בתפילין וכן אמירתם מדי יום בוטלו בשל טענת "המינים , " כי אין תורה ומצוות אלא עשרת הדיברות בלבד . מטרת הדיון שלפנינו הינה לברר את מהותם ואת אופיים המיוחד של עשרת הדיברות , בשים לב לעובדה שתשעה מתוכם מופיעים במקומות אחרים בתורה , ובצורה הרבה יותר מפותחת מבחינה משפטית וספרותית . הוא הרין לגבי הפרשה המיוחדת במינה של "שמע ישראל . " הדיון בשני טקסטים אלה מלווה בפירוש יסודי . יחד עם זאת , הקורא שעמד לנגד עינינו לא היה המומחה בחקר המקרא , אלא כל אדם המתעניין בנושאים אלה . משום כך עשינו כמיטב יכולתנו שהספר יהיה ק ריא ושוטף , והמקורות שאנו מפנים אליהם - נגישים ( ככל שהדבר אפשרי . ( אני אסיר תודה במיוחד לנועם מזרחי . הוא זה שערך את הספר וכתב את פרק המבוא . בלעדיו הספר לא היה רואה אור . אנשים נוספים תרמו ממרצם למלאכה : אודי מזרחי בדק ביסודיות את ההפניות ואת מראי המקומות , ואורלי מיכאלי עברה על המובאות מאכדית ומאוגריתית ? דניאל שפיצר סייע בנפש חפצה בכמה עניינים טכניים , ורוני גולדשטיין הושיט

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר