|
עמוד:12
היהודית , לא ראיתי צורך להקדיש דיון נפרד לשאלת התלות החלשה במסורת היהודית בספר זה . לפיכך השאלה היסודית הראשונה הנידונה בספר היא r האם המסורת היהודית מניחה תלות חזקה של המוסר בדת או שמא מכירה היא באוטונומיה המוסרית ? שאלה זו מקבלת משנה חשיבות לאור העובדה , אותה הצגנו בספר הקודם , שלפיה תיזת מצ"ה רווחת הן בנצרות , הן באיסלם ( שם , עמ' . ( 27-20 הטעם לכך מצוי בעובדה שתיזה זו מבטאת אינטואיציות דתיות בסיסיות : מבחינת תפיסת האל , תיזת מצ"ה מבטאת בצורה ברורה את הפער האינסופי בין האל לאדם , ריבונותו וחירותו המוחלטים של האל . רצייתו של האל אינה כפופה ואינה נקבעת על ידי סיבות כלשהן , גם לא הסיבות המוסריות . האל והאדם אינם חברים בקהילה מוסרית אחת , שכן האל בשמיים והאדם על הארץ . מבחינת האדם הדתי , תיזת מצ"ה משקפת את נכונותו של המאמין לציית ללא תנאי לאל . המאמין אינו מעמיד את מצוותיו של האל למבחן שכלו והכרתו המוסרית ; אדרבה המאמין מציית לאל מפני שהאל ציווה . לאור שני נתוני יסוד אלו : התפוצה של תיזת מצ"ה בדתות המונותאיסטיות האחרות והעובדה שתיזה זו משקפת אכן אינטואיציות דתיות בסיסיות , מתבקשת השאלה : האם תיזה זו רווחת גם במסורת היהודית ? לעיתים קרובות אנו נוטים לערבב בין תיזת מצ"ה לבין תיזת הקונפליקט הנורמטיבי שבין המוסר לדת . כפי שציינו במבוא לחלק השלישי של דת ומוסר ( עמ' 173 , ( 174 יש קירבה בין האינטואיציות הדתיות העומדות ביסודן של שתי התיזות : גם תיזת התלות וגם תיזת הקונפליקט מבליטות את ריבונותו וחירותו של האל . תיזת התלות מבליטה ריבונות זו בקביעה שהאל קובע את המוסר , שהוא המחוקק היחיד של החובה המוסרית . תיזת הקונפליקט מבטאת זאת בקביעה , שגם אם יש חובות מוסריות שאינן תלויות בצו האל , ריבונותו של האל מתגלמת בכך שמצוותיו גוברות על החובה המוסרית . שתי התיזות מניחות גם כי מן המאמין נתבעת צייתנות ללא תנאי . למרות קירבה זו , שתי התיזות מניחות יחס מנוגד לחובות ולערכים המוסריים . תיזת מצ"ה אינה מכירה בחובות מוסריות או בערכים מוסריים אוטונומיים , שכן האל קובע את הראוי ואת החובה המוסרית . לעומת זאת , תיזת הקונפליקט מניחה בהכרח את האוטונומיה המוסרית . שהרי כדי שיתקיים ניגוד בין דת למוסר חייבים להניח שהמוסר אינו תלוי בדת . עצם ההכרה בקיומו של קונפליקט מלמד אפוא , על האוטונומיה המוסרית ( ראו עוד שגיא . ( 1992 החלק הראשון של ספר זה עוסק בניתוח מפורט של תיזת מצ"ה במסורת
|
|