|
עמוד:11
מבוא כללי ספר זה עוסק בבחינה יסודית של היחס שבין המוסר לבין הדת והמסורת היהודית . שאלת היחס בין השניים נדונה , לא אחת , בספרות המחקר , ואולם ספר זה מציע מתווה חדש לדיון בנושא . המחקר המוצג כאן נשען על ניתוח ביקורתי מקיף שהוצג בספר דת ומוסר ( סטטמן ושגיא , תשנ"ג . ( כפי שציינו בפתיחה לספר הראשון , מחקרנו המקורי יועד לעסוק בשאלת היחס שבין הדת למוסר במסורת היהודית . ואולם , גילינו כי "לא נוכל לבחון כראוי את מעמדו של המוסר במסגרת המסורת היהודית בלא שנקדים לכך מחקר פילוסופי שיטתי בשאלות היסוד הנוגעות ליחס שבין דת למוסר באופן כללי" ( שם , עמ' . ( 7 משנשלמה המלאכה הפילוסופית הכללית יכולים היינו להפנות עצמנו למחקר של שאלת היחס שבין דת למוסר במסורת היהודית . למרות שהספר יהדות : דת ומוסר הוא המשכו של הספר הראשון , הוא עומד כחטיבה עצמאית . ניתן להבינו גם בלא היזקקות מתמדת לחיבור הראשון . יחד עם זאת ברור שהקורא המצויד במתודות ובשיקולים שפותחו בספר הראשון , יוצא נשכר . שתי שאלות יסודיות מוצגות במחקר זה : הראשונה , האם לפי המסורת ההגותית וההלכתית המוסר תלוי בדת ? השנייה , האם יש ניגוד נורמטיבי בין החובות הדתיות לחובות המוסריות ? כפי שהראינו בדת ומוסר שאלת התלות של המוסר בדת פנים רבות לה . יחד עם זאת הבחנו בין שני סוגי תלות : תלות 7 / 7 ל ; 7 / של המוסר בדת ותלות חלשה של המוסר בדת . העמדות השונות המצדדות בתלות החזקה קובעות כי בלא צו האל מעשה אינו מעשה מוסרי ; האל ורק האל קובע את החובה המוסרית . לפיכך , כונתה תיאוריה זו בספרות הפילוסופית 'מוסריות כצו האל' ( להלן בקיצור : מצ"ה . ( פרק א בדת ומוסר הוקדש לניתוח מפורט של העמדות השונות המציגות את תיזת התלות החזקה . לפיכך לא אכנס לניתוחה מחדש בספר זה . התפיסה הטוענת לקיומה של תלות חלשה , טוענת כי מעשה עשוי להיות מוסרי בלא צו האל ; אין זה נכון שהאל ורק האל קובע את החובה המוסרית , " אולם מנימוקים שונים עשיית מעשה זה , או ההכרה בכך שזהו המעשה הנדרש , אינן אפשריות בלא הרת" ( שם , עמ' . ( 18 החלק השלישי של דת ומוסר הוקדש לניתוח טיפוסים שונים של תלות חלשה . מאחר ולהערכתי , הניתוח המוצע בדת ומוסר מיצה גם את המסורת
|
|