פרק ראשון מעמד האישה - סקירה כללית

עמוד:13

מכתיבה את כללי ההתנהגות ומעניקה כוח וסמכות למוסד הפטריארכלי . משטר דמוקרטי וחקיקה חברתית נאורה , או הפעלת מדיניות מתקנת , לא הצליחו להביא לשוויון בין המינים , ולעתים אף הזיקו . בחברה המודרנית התודעה הקולקטיבית מדגישה את שמירת כבודו וזכויותיו של הפרט , אך מעמדה של האישה נשאר נחות בכל החברות , למרות כל השינויים שחלו בדורות האחרונים ( דירקהיים , 1969 , בתוך פורמן , . ( 1994 רק לאחרונה הוגדרה תופעת הכאת נשים כסטייה וכבעיה חברתית , ועדיין היא נתפשת כ"סטייה נורמטיבית . " עציוני ( Etzioni 1971 ) הגדירה מצב זה של ספק נורמה ספק סטייה , כמצב של , Deviance Semi- שכן הכאת נשים נתפשת כסטייה שאפשר לסבול . יתר על כן , בעבר היא הייתה נורמה מקובלת למדי , וקיבלה לגיטימציה ממוסדות החינוך והדת , הלכה למעשה . הדת תמכה בסטייה זו באמתלה של שמירה על טוהר המידות , על ערכי מוסר ויושר , ועל הציווי שאבות ובעלים חייבים לחנך את הילדים והנשים במשפחתם . מודלים רבים המכתיבים התנהגות חברתית מבוססים על הדיכוטומיות של מין וגיל . יש להניח כי הכאת נשים היא מודל התנהגותי אינסטרומנטלי להדגשת עליונותו של הגבר . ( 1991 Chagnon 1968 ; Ocko ) אלימות היא מציאות חברתית , היא חלק מהמרקם החברתי בכל העולם , ולרוב היא מופעלת על ידי החזק על החלש וחסר המשאבים . אולם אלימות כלפי בת הזוג היא מצב מורכב יותר , אמביוולנטי . ביחסים בין נשים וגברים נמצא סתירות - יחסים של מתח וקונפליקט , ריחוק ועוינות , ומצד שני משיכה , אהבה וחיבה . שורש המילה "בעל" הוא בעלות . בחברות רבות הילדה נמצאת תחת חסותו של אביה בשבט של האב , אך בנישואיה היא עוברת לבעלותו של בעלה , ובזיקנתה היא נתונה לחסדי בניה . ( Hirschon 1984 ) ברוב החברות האישה אינה חופשייה לעשות כרצונה . כבודו של הגבר נקבע על פי טוהר המידות של האישה - כניסוחה של חסן , ( 1999 ) כבודם של הגברים הערבים שוכן בגופן של קורבנותיהם ( הנשים . ( אפילו החשש הקטן ביותר שהאישה בגדה מביא לביזויו של הגבר וחילול כבוד המשפחה . כדי לקיים שליטה גברית מוחלטת בנשים ובגופן , הנשים מבודדות חברתית והגברים שולטים בקניינן ( ירושה ) ובמשכורתן , כך שהן תלויות לחלוטין בחסדיו ובחסותו של הגבר .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר