דמותן של הקהילות השונות

עמוד:181

כלל דתיים . ( ברם , אף על פי שכל הפראנקים היו אמורים להימנות עם חסידי הפולחן הלטיני , בעוד שהאוכלוסייה המקומית השתייכה לסוגים שונים של חברות לא לטיניות , קו הגבול בין השליטים לנשלטים לא היה בעיקרו דתי , אלא לאומי " . הדבר בולט במיוחד במקרה של היוונים האורתודוקסיים ( מלכיתים . ( הם היו _כלקדונים , כמו הלטינים , ומאז צורפו למבנה הכנסייתי הלטיני שוב לא נחשבו בעיני הלטינים לפורשים או מינים ( ראה להלן . ( אולם אחדות דתית רשמית זאת עם רומא ( דוגמת זו של המרוניטים ) לא השפיעה על מעמדם האזרחי , שנבע מעצם העובדה שאינם פראנקים . מבחינת המיסוי לא היו הבדלים בין כל הנוצרים המקומיים . לאחר שהיו חייבים במס הגולגולת ( גץיה ) תחת שלטון האסלאם , הטילו אותו עליהם הצלבנים המנצחים , שגבו עתה מס גולגולת גם מנתיניהם המוסלמים והיהודים . על הנוצרים הוטל עוד להעלות מעשר כנסייתי לבישופים הלטיניים ! לא רק המלכיתים היווניים אלא גם היעקוביטים נאלצו לעתים קרובות לשלם מס זה יחד עם הלטינים . מרבית הנוצרים המזרחיים היו דוברי ערבית , להוציא רק את אלה שמוצאם מן הקווקז ( ארמנים , גיאורגים וכד . ( ' כמעט מן הנמנע לקבוע את זהותם האתנית של הנוצרים המקומיים ; ללא ספק היו לקהילותיהם שורשים ארמיים סוריים , אולם בקרב האוכלוסיות הכפריות הביאה הסתערבות אתנית גם לידי הסתערבות תרבותית במידה ניכרת "' . כל קהילה שמרה , כמובן , על לשונה היא ( יוונית , סורית , קופטית , ארמנית rcoc וזו שימשה אותם בכנסייה , במגעם בינם לבין עצמם , ובספרותם הכנסייתית . בירושלים עצמה רבים מבין הנוצרים המזרחיים לא היו ילידי הארץ , ובמיוחד אנשי הדת , אלא בעיקרו של דבר מהגרים , תושבי קבע או ארעי , מיוון ואיי הים האגיאי , מן הקווקז , אסיה הקטנה , סוריה הצפונית מזרחית , מצרים ועוד , בדומה לפסיפס העדתי של ירושלים בהווה . באזורים הכפריים היה אחוז הנוצרים המזרחיים ככלל הרבה יותר נמוך , קטן יותר ממספר הפלאחים המוסלמיים . בערים האחרות , כגון עכו ויפו , היו הפראנקים הקהילה הגדולה ביותר . מלכיתים יוונים , כלקדונים מקומיים בכותרת זו נכלל מיגוון של קהילות משנה , שהמשותף להן הצטמצם בדרך כלל לדבקותן באורתודוקסיה הכלקדונית . לאורך החוף היו רוב המלכיתים יוונים , בתרבותם אם לא במוצאם ; בפנים הארץ התרבו יסודות ארמיים / ערביים , ובאתר צליינות כדוגמת ירושלים היה ייצוג גם לכלקדונים גיאורגיים , ארמניים ומצריים . כתוצאה מן ההומוגניות הדתית ששררה באירופה המערבית , ואף _בביזאנטיון , וכן כשל התמדתן של תרבויות שבטיות מזמן פלישות הברברים , היה רובה של אירופה מורכב מעמים אשר לכל אחד מהם יסודות אתניים , לשוניים , משפטיים ותרבותיים משלו . _rvmnp 'לאומיות' מעין אלה — שהגבולות ביניהן נקבעו הן על ידי שלטון והן על ידי מוצא ותרבות — היו גורם רב כוח בתוך צבאות הצלבנים . הפראנקים העתיקו השקפה זו , כאופן שרירותי , אל נתיניהם בארץ ישראל . ראה : NationesChristianorum Orientalium' imVerstand- A .-D . van den Brincken , Z )/ _c nis der Lateinischen Historiographie , Koln 1973 '" ראה : orient ' mitique ' . Revue des Eludes Islamiques , Athens 1909 ; A . N . Poliak , _'L'arabisation de Onhodoxon Christianon Syrias kai Palaistines , Karolidos , Peri 1 es _Ethnikes Katagoges ton des Melkites' , £ 0 , xi ( 1908 ) . pp . 35-40 , 82-91 ; p . C . Karalevsky , 'L'origine ethnographique ! Minorites ethniques et reiigieuses dans ! 'Orient byzantin a la xn ( 1938 ) . pp . 35-63 ; G . Dagron . , ; 1976 , pp . 177-216 Travaux et Memoires , ed . Paul Lemerle , Paris fin dux & au xi siede ; ! 'immigration syrienne וראה גם : ס"י ( מו , ( _' _0 עמי , 120-117 והספרות המובאת שם .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר