התקופה הצלבנית

עמוד:106

הניסיון של ישו על ידי השטן . ' כאיזור הקרוב למסגד אלאקצא מתאר יוחנן את אורוות שלמד , שבהן ניתן לאכסן למעלה מאלפיים סוסים או אלף וחמש מאות גמלים . נראה שבסמוך לכאן התחיל הטמפלארים להקים כנסייה גדולה , שבנייתה עדיין לא נסתיימה בזמנו של יוחנן מווירצבורג _^ . ועת הוא מתאר שם את מבנה עריסת ישו , שהוא מפרשו כקריפטה של כנסייה על שם שמעון . תיאורו של תיאודוריך דומה . 267 אף הוא מזכיר את משטח הר הבית ואת הרמה . ( superior Atrium inferior Atrium , ) אחד השערים ( מימי הבית השני (? מתואר בצורת מחילה או בריכה , מול המדרגות הראשיות לכיפת הסלע , המובילות לכנסיית הקבר . ייתכן , אפוא , שהכוונה לשער וורן — שהפך כבר אז לבריכה ! לפי התיאור אף היו יורדים במחילה ב 25 מדרגות " . על פי תיאודוריך משמש משטח הר הבית את הקאנוניקים האוגוסטיניים מחד גיסא ואת האבירים הטמפלארים מאידך גיסא , ומכאן עולה שהיתה מעין חלוקה במשטח התחתון ( אך לא בעליון (? של רחבת ההר . האבירים אף גידלו גנים על הר הבית . למרות תיאור מפורט של קבר על המשטח הנמוך "" , אין בידנו כל מידע נוסף על קבר זה , שסולק לבטח עם כיבוש ירושלים בידי המוסלמים , שכן קבורה על הר הבית אסורה בהחלט גם לפי חוקי האסלאם . תיאודוריך מזכיר גם בריכה גדולה ועתיקה בין שער הרחמים והמדרגות המובילות לרמה . מבניהם של הטמפלארים זוכים לתיאור מפורט , ובראש ובראשונה מסגד אלאקצא , ששימש עד שנת 1118 כמשכן לבאלדוין השני , ואז נמסר לידי מסדר הטמפלארים " . מהמבנים שמזכיר תיאודוריך יש להזכיר את אורוות שלמה , שאכן נבנו לדבריו על ידי שלמה המלך . 271 מחוץ לאורוות היו במפלס התת קרקעי גם מרחצאות , מחסנים ובורות מים . ממערב למסגד אלאקצא בנו הטמפלארים בניין גדול נוסף , ( Novum domum constituenmt ) שחלקים ממנו נשתמרו עד היום במסגד הנשים ובמבנה המוזיאון הצמוד אליו . בבניין הזה היו מרתפים , אולמות , חדרי מדרגות וכר , וכן קלויסטר חדש . נראה שמדובר בארמון המרכזי שבנו הטמפלארים על הר הבית , שמידותיו היו ללא תקדים באותה עת בארץ ישראל . הם אף החלו להקים כנסייה חדשה , שבנייתה לא הושלמה בזמנו של תיאודרריך . מכל מערכת המבנים הללו לא נותרו שום שרידים . ד . דרום העיר הרובע הזה שוכן מערבית להר הבית ומזרחית לרחוב קשת יהודה . מצפון לו רחוב המקדש ומדרום חומות העיר . חלקו המזרחי ביותר מצוי בעמק המפריד בין הרובע היהודי דהיום לבין הר הבית , שם עבר רחוב הפרוונים , שבקצהו היה פשפש הפרוונים ( או , במקורות אחרים : הכורסקאים ; הוא שער האשפות דהיום פחות או יותר 27 ' . ( במרכזו של הרובע עבר רחוב הגרמנים . ( Rue des Alemans ) בסמוך לרחוב זה ממזרח היו שתי כנסיות — כנסיית מרטין הקדוש וכנסיית פטרוס הקדוש . נראה 264 יוחנן מווירצבורג , עמ' _265 . 120 , עמי 266 . 130 המסורת בדבר עריסת ישו בפינה זו של הר הבית היתה קיימת כבר בתקופה הפאטמית ; ראה ; בהט . המערך הפיסי , עמי . 62 וכן ראה את תיאורו של תיאודוריך יח . 267 תיאודוריך יד-יוו ( עמ' 268 . ( 50-35 תיאור הבריכה בעמי : 36-35 'בריכה גדולה שממנה , דרך מערה תת קרקעית , אפשר לעבור לכנסיית הקבר הקדוש . ' m כנ '' ל , יד . ° ויליאם מצור יב , . 7 י האורוות היו קיימות עוד בתקופה הקדם צלבנית , ללא קשר למסורת המתוארת על ידי תיאודוריך ; ראה : בהט , המערך הפיסי , עמ' . 62 , 58 ב 7 נ את הכנסייה הזו מזכיר גם יוחנן מווירצבורג , ה , עמ' . 130 תיאורו דומה בדרך כלל לתיאורו של תיאודוריך ' וראה לעיל . י לפי 74 Posteme de 1 a Tanneric — La citez . xvi נ ? Am dwz , \ \ ונסן אבל , עמ' _; 1 י . 952 , 4

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר