כתובות מונומנטאליות

עמוד:375

הפרובינציאלית של ארץ ישראל , ושל כתובות לטיניות של הנצרות המערבית , בדומה למה שמוצאים בכנסיית הלידה בבית לחם — כתובות דו לשוניות לטיניות ויווניות . בתיאורי כנסיית הקבר בלבד רשמו שני עולי רגל כמחצית השנייה של המאה הי"ב , יוחנן מווירצבורג ותיאודוריך , 40 כתובות ומעלה . ואך טבעי היה שהצלבנים חגגו את ניצחונם בכיפת הסלע על ידי טיוח פסוקי הקראן , פאר התקופה המוסלמית , וכיסוים בכתובות נוצריות . לא די היה בהכרזה זו בלבד וצריך היה 'להטביל' לנצרות את עצם הבניין , שהפך ל'מקדש האדון' , ( Domini Tempium ) כמו שמסגד אלאקצא שבשכנותו הפך ל'מקדש שלמה' . ( Tempium Saiomonis ) ולא חסר גם הסמל הבולט של הצלב המוזהב אשר קישט את ראש כיפת הסלע . הכתובות הצלבניות בירושלים נכתבו בלטינית , למרות שליטתה המוחלטת של הצרפתית כשפת התקשורת היומיומית . פלישת הצרפתית לתעודות הרשמיות של הצלבנים , שבהן דחקה את רגלי הלטינית , ואף ליצירות ספרותיות , ביניהן כרוניקות צלבניות , היא תופעה המייחדת את המאה הי"ג , שעה שירושלים שוב לא היתה ( מחוץ לתקופה קצרה ) בידי הצלבנים . לפיכך מצויות כתובות צרפתיות בעכו , הבירה החדשה של מדינת ירושלים השנייה , ולא בירושלים . הכתב בכל הכתובות הצלבניות הוא אונציאלי , ( uncial ) באותיות גדולות וכמעט תמיד באותיות רבתי . ( capital ) הכתב הוא 'גותי , ' כפי שרגילים לכנותו : אותיות רבתי מעוכות פה ושם בחלקים מסוימים וראשי האותיות או רגליהן מקושטים . אין בכתב זה ובאותיותיו שום דבר המייחד את האפיגראפיה הצלבנית מבת זמנה במרכזים השונים של אירופה . אף הקיצורים , ( compendia ) שאינם מרובים , הם אלה הרגילים והמקובלים . יש אולי ייחוד מסוים בשילוב האותיות הקטנות ( minuscule ) בין אותיות רבתי , במיוחד האות ו 1 במקום . 11 מעניינת יותר טכניקה של קיצורים , שבה כתובה בתוך האות הרבתי אות רבתי אחרת קטנה יותר . הכתב הוא ברור ועבודת החקיקה נעשתה בידי סתת רגיל ובקי במלאכתו . אמנם כוונתנו בסקירה זו להתרכז רק בכתובות מן התקופה אשר שרדו ממש , אולם נפתח במספר כתובות שאמנם לא שרדו אך צוירו בדייקנות מהמאה הט"ז ואילך והן חשוכות לענייננו . מן הכתובות הידועות שלא נשתמרו במקורן מתייחד מקום לעצמו לכתובות על מצבות הקבורה של שושלת המלכים הצלבניים . שלוש מאלו צוירו כצורה מדויקת כנראה , בין השאר על ידי הוךן . הנזיר הפראנציסקני , שלזכותו נזקפים רישומים חשובים של בניינים כנסייתיים בארץ , משנת 1725 . י הקברים , שישה במספר , נמצאו בכניסה ובתוך ה'ק $ 3 לה של אדם הראשון' מימין לכניסה הראשית של כנסיית הקבר ומתחת לגולגותא . כל המצבות נעלמו בתחילת המאה הי"ט ; יש המאשימים בכך את הכנסייה היוונית האורתודוקסית . שתיים מהמצבות , זו של גוטפריד מבויון ( שנת ( 1100 וזו של אחיו ויורשו באלדוין הראשון , ( 1118-1100 ) דומות _בחיצוניותן ושונות ממצבת הקבר של המלך הינוקא באלדוין החמישי . ( 1186-1185 ) באשר למצבה האחרונה , ידועים לנו כיום גם חלקים מקוריים ממנה שנמצאו , הודות ראה ו ס"י ( מוס , ( ' עמ' 322 ואילך . Terrae Sanclae 1727-1744 , ed . [ :. Hoadc & B . _Eleazarius Horn , lchonographiae _Monumi'Morum . Bagatti . Jerusalem 1962 רשימה מלאה של הפרסומים : סנדולי , מס' 67 ואילך , עמי 53 ואילך Sculpture . Rockefeller Museum , Jerusalem 1987 Jacoby . _Catalogue of a Display of Crusader z . ;

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר