|
עמוד:343
ציור הדיון בציור הצלבני מעלה מרכיב נוסף במסכת הגורמים שעיצבו את פני האמנות בארץ ישראל בתקופה הצלבנית . מרכיב זה באדריכלות נראה רק ברמז ( בכנסיות הארמניות ואולי גם בעצם קיומה של הכיפה בסנטה אנה ) ואילו בפיסול הצלבני אינו מצוי כלל . הכוונה לאמנות הביזאנטית בת הזמן . מדובר כאן לא בהשפעות אנכרוניסטיות של אמנות ביזאנטית קדומה , אלא בשאיבת השראה מן האמנות של מרכזי האימפריה הביזאנטית במאות הי"א והי"ב . ניתן להבחין בשתי דרגות במידת האינטנסיביות של קליטת ההשפעה הזאת , אם נבדיל בין הציור הזעיר ( כתבי יד ואיקונות ) לבין הציור המונומנטאלי . '" . 1 הציור הזעיר ( כתבי יד ואיקונות ) כתב היד המפואר ביותר בקבוצת כתבי היד שהועתקו ואוירו בסקריפטוריום ( Scriptorium ) של כנסיית הקבר במאה הי"ב הוא בלי ספק ספר התהילים של המלכה מליסנדה , ( 1143-1131 ) המצוי היום במוזיאון הבריטי בלונדון . ( Egerton 1139 ) האיורים של כתב היד כוללים : סידרת סצינות מן הברית החדשה בתחילת כתב היד ; שנים עשר מדליונים ובהם סמלי המזלות , בחלק של כתב היד הכולל את לוח השנה ; שמונה אותיות פותחות ( initials ) מעוטרות בעמודים שלמים בתחילת כל יחידה ליטורגית של הטקסט 1 תשעה דיוקנאות של קדושים , המלווים את התפילות שבסוף כתב היד . לא כל מרכיבי העיטור נעשו בידי אותו אמן . מחזור הסצינות מחיי ישו הפותח את כתב היד הוא אחיד בסגנונו , ועליו בעיקר מבוססות המסקנות המאפיינות ביותר את כתב היד כולו . האיקונוגראפיה והקומפוזיציה של מחזור הסצינות האלה , המצוירות על גבי דפי מיניאטורה שלמים , הן ביזאנטיות . הוגו בוכתאל הוכיח כי האמן שעיטר את כתב היד מוצאו מן המערב ; הוא רכש את השכלתו המקצועית בקונסטנטינופול והעתיק דגמים ביזאנטיים עד כדי אובדן זהותו המערבית המדויקת . בוכתאל הוכיח את מקורו המערבי של האמן על יסוד הבחנה בסטיות סגנוניות מן המסורת הביזאנטית , כמו פרטים בעיצוב המסגרת העיטורית והרקע , השטחה וסטריאוטיפיות בעיצוב הדמויות , העדר קשר בין הרקע לבין הדמויות , ניתוק בין תוכן הסצינה לבין ההבעות , תנועות לא משכנעות וכד " . ' חלק מן האיקונות של המאה הי"ב המצויות באוסף של מנזר סנטה קתרינה בסיני נעשה אף הוא , לדעת קורט וייצמן , בירושלים . איקונות אלו מראות את אותה הדרגה של 'ביזאנטיניזציה , ' הגורמת לטשטוש המקור המערבי של האמן , כמו כתבי היד שיצאו מן הסקריפטוריום של כנסיית הקבר . כך , למשל , באיקונה המתארת את ישו ישוב על כס , מחזיק ספר פתוח ומברך , אפשר לקבוע את האופי icon Painting in the _Crusader _Kingdom <>/ Jerusalem , O \\ h \ x \ \ _951 , csp . p . 9 ; K . H . _Buchlhul , Miniature Painting in the Latin '" pp . _51-K 3 , csp . pp . 5 1-56 : G . Kiihnd , Wall Painting Kingdom ' . Dumbarton Oaks rapers , XX { 1966 ) . Weitzm ; 1 nn . , אא 9 ו esp . pp . 205-206 in the Latin Kingdomof Jerusalem , Berlin " 4 בוכתאל ( בהערה הקודמת , ( עמ' . 13-1 הדוגמאות הביזאנטיות שבעזרתן ביסס בוכתאל את התיזה שלו מצויות בכתבי יד של המאות _הי"א _והי"ב , כגון פנטוקרטור , 49 פנטליימון , 2 דיוניסיו 587 מהר אתוס , המנולוגיון של באסיל השני מן הוואטיקן , _וכתב היד היווני מסי 74 מן הספריה הלאומית בפאריס .
|
|