|
עמוד:257
על אודות האנטיכריסטוס' \ Ludus deAntichrist 0 ) שנתחבר בחצרו של פרידריך הראשון ברברוסה , כנראה לרגל הכתרתו לקיסר . (! 155 ) בנוסחים הקודמים של החזון מניח הקיסר האחרון את כתרו ושרביטו בהר הזיתים או בגולגותא בו בזמן מגיע האנטיכריסטוס מבבל לירושלים ומשתכן במקדש שיקים מהריסותיו על הר המוריה . ב'מחזה על אודות האנטיכריסטוס , ' הקיסר האחרון איננו מניח את סימני שלטונו לא בגולגותא ולא בהר הזיתים , אלא לפני המזבח במקדש . הקשר בין האנטיכריסטוס לבין המקדש נעלם י המקדש בהר המוריה שוב איננו מקום מושבו של האנטיכריסטוס , אלא המקום שבו תגיע לקצה האימפריה הרומית הנוצרית . 2 שינוי זה בנוסח החזון משקף את התמורה שחלה ביחסה של הנצרות להר הבית על שני מקדשיו — 'מקדש האדון' ( כיפת הסלע ) ו'מקדש שלמה' ( מסגד אלאקצא ) — לאחר הכיבוש הצלבני , תמורה המתבטאת גם בריכוז מסיבי של מסורות קדושות בהר הבית . אם במאה הי"ב נתמעט יחסית מקומה של ירושלים של מטה באפוקליפסות , הרי נפילתה בידי צלאח אלדין ( 1187 ) והתחדשות המאבק עליה בין הנוצרים ובין המוסלמים החזירו את ירושלים למסגרת ההגות האסכאטולוגית . עצם אובדנה של העיר נתפס אצל בני התקופה כחלק ממאורעות הקץ " , 2 ואף כהתגשמות נבואות חורבן של המקרא . רבים מבני התקופה ראו את המאורע כהתגשמות ' אלהים , באו גוים בנחלתך , טמאו את היכל קדשך ' ... ( תהלים עט א " . ( בנדיקט מפיטרבורו , ( Benedict of Peterborough ) בתארו את כיבוש ירושלים על ידי צלאח אלדין , הצהיר : 'בכך התגשם מה שניבא הנביא ירמיהו באמרו ... " ? . העיר רבתי עם היתה כאלמנה , רבתי בגוים , שרתי במדינות , היתה למס . בכו תבכה בלילה ודמעתה על לחיה , אין לה מנחם מכל אהביה , כל רעיה בגדו בה היו לא לאיבים " . .. ( איכה א א-ב " . ' ( כרוניסטן אנגלי אחר , ויליאם מניובורו , ( William of Newburgh ) פירש את האסון כהתגשמות נבואתו של ירמיהו : 'כי מכת אויב הכיתיך מוסר אכזרי על רוב עונך , עצמו חטאתיך ( ירמיה ל יד " ;( והחצרן והסטיריקן האנגלי וולטר מאפ ( Walter Map ) כתב : ירושלים הוכתה [ על ידי צלאח אלדין ] במגיפה קשה יותר מזו שכיכה ירמיהו בספר איכה , שם הוא אומר בדמעות \ 'כהניה נאנחים , _בתולתיה נוגות' ( איכה א ד , ( עתה אין הכוהנים נאנחים ובתולותיה אינן נוגות , כי אין הם נמצאים בה . טיטוס השמיד אותו העם עד לשארית פליטה קטנה , ובכך [ למרות שלא ידע זאת ] נקם את הפגיעות באדון ; אולם צלאח אלדין השמידם לחלוטין וסילק משם כל נוצרי . הקבר וצלב האדון היו לטרף לכלבים ... ככל שרבו קריאות הזעם , המגיפות , האסונות והמוות שהשמיעו . _קק 40 ) , . וו , 11 7-121 pp . 384-414 ; McGinn , Visions ( supra . וראה לעיל סעיף ד' הערות 151-143 על חשיבות הר הבית . - '? ' _?* ' ראה להלן , הערה 51 ) . 268 נ _גרגוריוס השמיני , שמועה נוראה , עמ' ; 6 בנדיקט מפיטרבורו , עמ' ; 20 קרמינה בוראנה , מס' Arno \ d o { Liibeck , Chronica Slavorum , MGH SS , ; 68 ; י 2 . _ק . י : ft no . 302 , p . 430 XXI , p . 170 : innocent 111 . Av _. _tfmiT , 1 , no . 1 בנדיקט מפיטרבורו , עמי y [ . 20 ויליאם מניובורו ( לעיל , הערה , ( 71 עמ' . 249 " ברדיו , עמ' . 269 257 על אגדת הקיסר האחרון ראה לעיל , סעיף א , הערות , 21-19 סעי ף ב , הערה . 38 וראה גם : אלכסנדר ; . London / 9 m pp . 55-106 Honour 0 / Mcirjorie Reeves , ed . A . Williams . Joachimism ' _, Prophecyami MUienarism . Essays in pses in the Mediaeval West and the Beginnings of Alexander , 'The Diffusion of Byzantine Apocaly- p . j . על 'המחזה על אודות האנטיכריסטוס' ראה : Endkaiser- dert \ Zeitschri / ifur _Kiirhenzeuhiclue , Ll ( 1932 ) , giaube 111 x 1 Kreumigsgedanke im 1 1 . . lahrhun- C . Hrdmann .
|
|