ה. 'השער לירושלים של מעלה.' מקומה של ירושלים בתוכנית הישועה של המאמין הנוצרי

עמוד:243

בעת מסע הצלב הראשון היה ערך רב לניסוח רעיון המרטיריום בזיקה ללחימה בעד ירושלים , שכן הוא שאיפשר לצלבנים לראות את עצמם הולכים בעקבות ישו לעיר שבה סבל ומת , ובו בזמן הם לוחמים מלחמת קודש , מלחמה שישועה בצדה '" . נושא זה של המלחמה למען ירושלים כמרטיריום פותח כשלושים שנה לאחר מסע הצלב הראשון על ידי ברנרד מקלרוו , בחיבור שנועד למסדר החדש שנולד כאותה עת בירושלים , הוא 'מסדר האבירים העניים של המשיח ומקדש שלמה' — הטמפלארים , בחיבור זה , 'בשבח האבירות החדשה , ' מתאר ברנרד את אבירי המסדר כבעלי ייעוד מרטירי . מיתת קדושים היא היעד העליון של חייהם . מסדרם הוא 'אגודה של אבירים מקדשי השם , ' שלוחמיה נלחמים את מלחמת האדון ואינם חוששים לא מחטא ולא מסכנת מותם , 'כי להרוג או למות למען המשיח אינו חטא אלא תביעה צודקת לתהילה . ' יתר על כן , מכריז ברנרד , אין סיבה צודקת יותר ללוחמה מאשר למען ציון 'עיר עז לנר ( ישעיה כו א . ( על הטמפלארים להילחם במי ששורדים את האוצרות העצומים שנאספו על ידי העם הנוצרי בירושלים , להילחם בחילול קודש ובניסיון אויבי הנצרות לרשת את נאות מקדש האלוהים ( על פי תהלים פג יג ' " . ( בחיבורו מתאר ברנרד את ירושלים כנחלת אלוהים ( על פי ירמיה יב ז , ( שבה התגשמה הנבואה ' ושמתיך לגאון עולם משוש דור ודור' ( ישעיה ס ז 0 וכבבואת ירושלים של מעלה . ועוד הוא כותב י ' התהילה החולפת של העיר הארצית אינה מאפילה על תהילת כת דמותה האלוהית , אלא מכינה [ אותנו ] אליה , כל עוד זוכרים אנו כי האחת הינה דמות ( figura ) חברתה וכי ירושלים אשר למעלה היא היא אם כולנו ( איגרת אל הגלטיים ד ' . ( 26 בהטפתו מטעם האפיפיור אוגניוס השלישי למסע הצלב השני מתאר ברנרד את הלחימה למען ירושלים כאמצעי שנתן האל למעמד הלוחמים להיכנס למלכות השמיים . וכך הוא כותב ( בשנת ( 1146 לכומרי צרפת ובוואריה : ותגעש הארץ כי אלוהי השמים איבד נחלתו ... הנחלה שראתה את אותותיו , נתקדשה כדמו , הארץ שהצמיחה ראשונה את פרי התחייה . וכעת בעוונותינו הרבים ירימו ראש מחללי קודש , אויבי הצלב , וחרבם תשים לתל את הארץ המובטחת , ואם לא יעמוד איש בפרץ יפרצו לעיר אלוהים חיים , יהפכו את עריסת ישועתנו , יחללו את המקומות הקדושים אשר סמקו מדמה של הכבשה החפה מפשע ... האם כה קצרה ידו של האדון מלהושיע עד שהוא מזעיק רמש ותולעת להגן על נחלתו ולהשיבה לו ? הקצרה ידו לשלוח שנים עשר שבטי מלאכיו או לשחרר את הארץ כדיבור אחד , הכל יכול אם ירצה ? אולם זאת אגיד לכם ו ה' אלוהיכם _מעמידכם בניסיון י הוא השקיף על בני אנוש ... נכמרו רחמי האדון על עמו ויתן רפואת ישועה לסוטים ... כי לא כמותכם ירצה אלא בתשוכתכם למען תחיו ... חגרו עוז ואחזו בנשק בקנאה למען המשיח . חדלו ממלחמה שאינה אלא רשע . .. ( malituo חייל אמיץ ... טול את סמל הצלב וזכית בהתרת עוונות על כל החטאים שעליהם תתוודה כשברון לב . נכס זה אם תקנה , נכס של מה בכך הוא , אולם אם תעמיסו על כתף נאמנה ישווה למלכות השמיים . ברנרד מקלרוו רואה , אפוא , את המלחמה למען ירושלים , שהיא עיר אלוהים , עריסת הנצרות ואף עריסת הישועה , כמלחמה למען המשיח ; ומלחמה זו , בניגוד למלחמות אחרות , מלחמות רשע , היא היא הדרך למלכות השמיינ . _ינע--ננ ,.. _ f . _ii . o 7 v _:. ' ה , מס Sbj עמי _נוו-יוי . _קאודדי _Vj _ > _'i ערד , ו , \ ו , < עכ . ? . > j . ' ? , , ; !? , ? a < ? ' . ; .,. _•/

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר