התקופה הצלבנית

עמוד:115

מיקומו של מבנה הכנסייה הבנדקטינית דהיום תואם את תיאורי המקורות . עם זאת , על פי דו"דוות החפירות שנערכו במקום לא נתגלו שרידים מן התקופה הצלבנית , ואין בידנו נתונים ברורים באשר למיקומה של הכנסייה הצלבנית '" . בפסגת הר ציון , מחוץ לחומת העיר , עומדת כנסיית מרים הקדושה של הר ציון — מקום שבו התרחשו אירועים רבים הנזכרים גם על ידי עולי הרגל שפקדו את הכנסייה . רשימת עולי הרגל הללו מתחילה בזיוולף , שביקר בה לפני הבניות הגדולות שבה . הוא קורא לה בשם 'כנסיית רוח הקודש' . ( Ecciesia Spiritus Sancti ) כאן , לדבריו , ירדה רוח הקודש על השליחים , מתה מרים , הופיע ישו ב'גליל' לאחר תחייתו , ואף זה מקום הסעודה האחרונה ורחיצת רגלי השליחים ( שתי המסורות האחרונות נזכרות מאוחר יותר גם על ידי יוחנן _מווירצבורגאיי' האב דניאל , באותה תקופה , מתאר את הכנסייה ואף הוא ק ושר את הכנסייה לכל האירועים הללו . נראה שכבר אז עמד במקום מבנה חשוב . כבר פרטלרס קורא לכנסייה 'מרים הקדושה של הר ציון' . ( S . Maria de monte Syon ) הוא מזכיר את מקום מותה של מרים ואת שאר המסורות הנזכרות . הוא מתאר גם כנסייה סמוכה , על שם סטפאן הקדוש , המוכרת עוד מן התקופה הביזאנטית ואינה מופיעה הרבה במקורות י נראה שהיתה רק קפלה במכלול כנסיית הר ציון . " אדריסי מתאר את הכנסייה כבניין יפה ומבוצר , כלומר , מוקף בחומה המגינה עליו ועל מכלולי . קטע מחומה זו נתגלה בחפירות הארכיאולוגיות . היתה זו חומה עבה 2 . 25 ) מ , ( ' אך התווי שלה לא נתגלה עד כה בשלמותו . ' 27 גם בנימין מטודילה מזכיר את הכנסייה שעל ראש ההר , ' תיאור שחוזר גם אצל La citez ובמקורות נוספים רבים ' " . ממערב לעיר היו כנסיות נוספות בתקופה הצלבנית — כנסיית גיאורגיוס , כנסיית ממילא , כנסיית הצלב , וכנסיית פרוקופיוס . כנסיית גיאורגיוס מוכרת עוד בתקופה הביזאנטית ו מקומה ממערב לעיר 322 ונסן אבל , עמ' , 510-504 וראה במיוחד עמ' 515 לגבי התקופה הצלבנית . על אתר הכנסייה הבנדיקטיניח במורד המזרחי של הר ציון , המקובל כיום כבית כייפא וכנסיית פטרוס בגליקנטו , ראה : RB , XI ( 1914 ) , pp . 71-94 . 222-246 'La maison de Caiphe et _I'Eglise Saint-Pierre a j . Germei-Durand . . ; Jerusalem וראה סיכום העדויות שם , עמ' . 85-84 אין כמובן לערבב את כנסיית פטרוס בגליקנטו עם כנסיית ' פטרוס בכבלים' ( Pctrus in vinculis ) בתוך העיר . כך גם מזכיר האלמוני מסי , 11 אצל תיאודוריך , עמ' . 122 בהר ציון מצויה כנסייה ארמנית המכונה בית כייפא , אך בשל צורת בנייתה המרושלת קשה לשייכה לתקופה הנדונה ; ראה : ונסן אבל , עמי , 498-497 שם מתוארך המבנה למאה הט"ו . . 1 זיוולף , עמ' ; 44-43 יוחנן מווירצבורג ז , עמ' 124 . 135 האב דניאל , עמ' . 47 וראה . מאייר , עמ , 232 ' המעלה השערה שהואיל והכנסיות מחוץ לעיר נהרסו ערב המצור הצלבני , הן שוקמו זמן קצר לאחר הכיבוש . 325 פרטלוס , עמ' , 413 המציין במקום אחר ( עמ' ( 432 כי מצודת ציון , שבה כתב דויד את ספר תהילים , היתה במקומה של הכנסייה . למכלול הביזאנטי ראה סיכום : ( Y . Tsafnr ) . p . 564 Reullexikon zur byzaniinischen Kunsi , Stuttgart Jerusalem 1975 , s . v . ' ?'" ראה : G . Le Strange , 8881 , 7 1888 , pp . 31-34 1 : 7 מי ברושי , 'החפירות בבית כייפא כהר ציון , ' קדמוניות , ה ( _תשל''גן , עמ' . 107 הביצור מתואר גם אצל תיאודוריך כב . ' ' _- * בנימין מטודילה , עמ י , 41-40 המזכיר גם את הסיפור המפורסם של גילוי קבר דויד במקום . ? j . _aciu-z , xvii " וכן כהמשך , בקטע שפורסם אצל דה ווגיא , עמ' 446 ואילך , שבו מתוארת קפלת רוח הקודש תחת הכנסייה . באשר למקורות הנוספים , אחדים מהם מצוטטים אצל ונסן אבל , עמ' 480-479 ועליהם מבוסס תיאור הכנסייה מן התקופה הצלבנית על חלקיה השונים , שם , עמ' . 409-403 אף על פי שהכנסייה נזכרת במספר תעודות ( תסטה , מס' _itT ) 576 , 552 , 536 , 486 , 323 אין ללמוד מהן על פרטי המבנה . וראה : Suirinfondata Alii della c . a . Naiiino . . . ( 191 _X-1919 ) . pp . 1-21 Reale Accademia delle Scienze di Torino , I . IV leggenda del la "Tumba di Davide" אני מודה לאלחנן ריינר על מראה מקום זה .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר