|
עמוד:43
שלטון האיובים , 1229-1187 היה זה יום גדול לצלאח אלדין ויום גדול לאסלאם כאשר יצאו אחרוני הצלבנים את ירושלים , אם בשיירות שבויים שהובלו לשוקי עבדים בבירות האימפריה , ואם כפליטים שנפדו בדמי כופר ונספרו ראש אל ראש בשער יפו ליד מצודת העיר . צלאח אלדין , אשר הכריז וחזר והכריז זה עשרים שנה על ג'האד , מלחמת מצווה , לשם הכחדת מדינת הצלבנים , כאילו קיים את שבועתו . עד שעה זו פרש האיובי את רשת שלטונו על מרכזי האסלאם בסוריה והוריש מתוכם את בני זנגי , השושלת שהטיבה עמו והעלתה אותו לגדולה . הלחימה נגד בני דתו בסוריה הוסברה לעולם המוסלמי על ידי מערך תעמולה כמעט מודרני ביעילותו , כהקדמה הכרחית לגיבוש כוח מוסלמי מאוחד אשר יתקוף את מדינת הצלבנים . להכרזות אלה לא תמיד ניתן אימון והח'ליפה בבגדאד לא תמיד היה מוכן להעמיד פנים , קל וחומר להיענות לדברי השידול של צלאח אלדין ' . על כן , כיבוש ירושלים היה לא רק הישג פוליטי ולא רק הישג דתי וצבאי מבחינת יחסי צלאח אלדין והצלבנים , אלא גם מימוש של הכרזותיו הצבאיות הדתיות ביחסיו עם שליטי העולם המוסלמי ומנהיגיו . כמובן , אין להטיל ספק באדיקותו של צלאח אלדין . בוודאי לא היה ניגוד בין הפעילות הפוליטית והצבאית שקדמה למלחמותיו בצלבנים לבין אותן המלחמות . אף אין זה מן הנמנע שראה בכיבוש זה אות שנתן לגיטימציה למעשיו . את תפילת יום השישי , 9 באוקטובר , 1187 ערך במסגד אלאקצא קאצי דמשק מחיי אלדין אבן אלזכי , שנשא דרשה על חשיבות כיבושה של ירושלים לאסלאם . לשכת הסלטאן נחפזה להודיע על הכיבוש ועל הנעשה בעיר לכל רחבי העולם המוסלמי , ועמאד אלדין , שקם ממיטת חוליו בדמשק ואץ לירושלים כדי לקבל את ניהול ההתכתבות לידיו , מספר על משלוח שבעים איגרות ביום אחד ובהן ההודעה על הניצחון . למפקד העיר מונה כנראה להלכה סיף אלדין עלי אבן אחמד אלהכארי , המכונה אלמשטוב , שנמצא עדיין בשבי הפראנקים בעכו . י מפקד ירושלים , או ממלא מקומו למעשה , נהנה מרוחב לבו של אחיו של צלאח אלדין , אלמלך אלעאךל . וכמו כן מנדבנות בניו , אלמלך אלמטפר , אלמלך אלאפצל ואלמלך אלעזיז . כל הביזה העצומה משלל העיר הצלבנית ניתנה לאלמשטוב כמתנה בעיר הכבושה . שטיחים וחפצי ערך אחרים הוקצבו בשעות אלה של התעלות נפש לקישוט המקומות המקודשים למוסלמים . רק הועברה העיר לידי צלאח אלדין , ופקודות יצאו מן הסלטאן למחוק כל זכר לאופיה הנוצרי , שגובש בתוכה במשך שלושה דורות ומעלה , ולשוות לה במהירות האפשרית אופי של עיר מוסלמית . הצלב המוזהב מעל החומה הצפונית , במקום שם פרצו הצלבנים לעיר במסע הצלב הראשון , נפל עוד בזמן המצור המוסלמי והצרים ראו בכך אות משמיים לניצחונם הקרוב . עכשיו , משנכבשה העיר , היתה אחת הפעולות הראשונות של הכובשים להוריד צלב ענק מוזהב שקישט את כיפת הסלע . הצלב הורד ונגרר בראש חוצות לכלימת הדת המנוצחת . המסגדים , שהפכו לכנסיות בזמן הצלבנים , הושבו . Lhlam ei la Croisade , Paris 1968 car _*; > C | rran 'rm ? a _ ho _^ _xd _crtsjrsn ai 1 וראה להלן , בפרק 'קדושת ירושלים לאסלאם בתקופת מסעי הצלב CIA , I , no . 150 2 . '
|
|