שלטון הצלבנים, 1187-1099

עמוד:38

שהארץ אבודה , ואני אצא את הארץ כי אין אני רוצה שיטילו בי אשמה ודופי שהייתי בה בזמן 1 אובדנה '' . ' ריימונד , מנהיג סיעת הבארונים , הסתגר בטבריה וברגע מסוים אף פתח כמשא ומתן עם צלאח אלדין , מעשה שגבל בבגידה . מפקד הטמפלארים דרש פעולת עונש נגד אדון טבריה , אולם בהתערבות אצילי המדינה הושכן שלום בין המלך גי ובין ריימונד באביב . 1187 בשעה זו כבר התדפקו גיסות צלאח אלדין על שערי המדינה . במאי 1187 אירעה הפלישה הראשונה של גדודי צלאח אלדין מעבר הירדן לתחום הממלכה . אחת מתוצאותיה היתה השכנת שלום מהיר בין המחנות היריבים במדינה הצלבנית . צבאות המוסלמים חצו את הירדן בצנבךה , מקום יציאתו מן הכנרת , ושמו מצור על טבריה . כעקבות הגיוס הכללי שהוכרז במדינה התרכזו כוחות הצלבנים בציפורי עשירת המרעה והמים . משם יצאו הצלבנים למסעם הרה האסון לעזרתה של טבריה , עד שנחלצו לקרב בקרנות חטין , שנגמר בטבח המוחלט של כל הכוח הנוצרי 4 ) ביולי . ( 1187 גיוס הצלבנים בציפורי היה כה מלא עד שערי הצלבנים ומכצריהם התרוקנו לחלוטין מכוח אדם המסוגל להגן עליהם , וכך נפלו לאחר קרב חטין , כמעט ללא כל התנגדות , רוב הערים והמבצרים של ממלכת ירושלים . מסע הניצחונות של צלאח אלדין מחטין דרומה נמשך כשלושה חודשים . המפקד המוסלמי קיווה שירושלים הבירה , שמלכה נלקח בשבי , תפתח לפניו את שעריה ללא קרב . אולם צלבני ירושלים , ובראשם באליאן אי ? _לן , ( Baiian d'lbeiin ) אדון שכם , אשר נמלט לירושלים מטבח חטין , דחו את ההצעות . ' ב 17 בספטמבר 1187 הופיעו גיסות המוסלמים לאחר כיבוש אשקלון 4 ) בספטמבר , ( 1187 הגיחו לפני חומות העיר ושמו עליה מצור . שלושה ימים לאחר מכן 20 ) בספטמבר ) הופיע צלאח אלדי ן בכבודו ובעצמו וקיבל לידיו את הפיקוד על פעולות המלחמה . כבר בשלב הראשון של הלחימה נהרסו או נתפסו הכנסיות שבסביבה הקרובה של ירושלים . כך קרה למנזר הפךמונסטךאטנזים ( Premonstratcnses ) בנבי צמויל ולמנזר הנזירות שבבית עניה , וגורל דומה פקד מנזרים וכנסיות קרובים יותר לעיר , כגון הכנסיות והמנזרים המרובים שהצטופפו בהר הזיתים ובמורדותיו והכנסיות בעמק קדרון , כגון מנזר מרים מעמק יהושפט וכנסיית גת שמנים שממזרח לעיר , וכך גם הכנסיות שהיו קרובות כיותר לחומת העיר , כמו הכנסיות בהר ציון . ברי שאנשי הכמורה עזבו את מקומותיהם משהתקרבו המוסלמים לעיר , והיתה בריחה כללית של האוכלוסייה הנוצרית מסביבות העיר אל תוך חומות ירושלים . תמונות מסע הצלב הראשון חזרו ונשנו — בהיפוך תפקידים . עכשיו היו אלה הנוצרים שחיפשו מחסה בירושלים . אמנם , ספק אם גם האוכלוסייה הנוצרית המזרחית חיפשה מחסה בתוך חומות העיר . למחרת קרב חטין ניסה צלאח אלדין , ולא בלי הצלחה , לזרוע פירוד באוכלוסייה הנוצרית , מתוך העדפה ברורה של הנוצרים המזרחיים , כלומר , העדות הנוצריות של 'הסורים , ' אם יוונים ואם מונופיסיטים , על הנוצרים הקתולים . ייתכן , אפוא , שאף לגבי ירושלים הופעלה התעמולה המוסלמית שהבטיחה ביטחון וקיום לנוצרי המזרח תחת שלטון האסלאם . אולם כנוסף על כמורת הכנסיות והמנזרים , שגודלה לא היה קטן , נמצאה אוכלוסייה נוצרית בכפרים מסוימים בקרבת ירושלים , כגון בסביבות רמאללה בצפו ן ובית גוברין במערב , ואלה בוודאי נמלטו לבירה . אם בזמני שלום , בתקופת השיא של השלטון "' על ניצחונות צלאח אלדין ראה ; פראוור , תולדות , א , עמי 526 ואילך . י ' - שם שם . או ( עמי . ( 30

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר