פרק ראשון ר' יהודה החסיד לעומת דורו

עמוד:11

להיפך , ובייחוד נכון הדבר לגבי ר ' יהודה החסיד , שבסוגיות עיקריות בתורת האלוהות ובתורת המוסר הלך בדרך משלו , שונה מדרכיהם של מוריו , של חבריו ושל תלמידיו , והציע תפישות חדשות , המיוחדות לו ולו בלבד , בתחום חיי הדת . לו " יהודה היתה ביוגרפיה , והפרקים שלהלן באים לצייר אחדים מקוויה העיקריים . ג . תולדות חייו חוקרים רבים עסקו בתולדות חייו של ר ' יהודה החסיד . אין מקום לטעון כי הוא לא זכה לתשומת הלב שהוא ראוי לה מצד המחקר , ואף על פי כן ידיעותינו על תולדות חייו קלושות מאוד . העדות הביוגרפית המהימנה היחידה שהגיעה לידינו היא משפט בספר 'פירושי התורה לר ' יהודה החסיד , ' מאת בנו , ר ' משה זלטמן , שבו מספר הבן על מות אביו : "בשנת תתקע " ז היתה פרשת זכור בפ' ואתה תצוה וחלה אבי חוליו שמת בו , ושאלתי לו ביום השבת מן ההפטרה " ... ( מהדורת לנגה תשל"ה : . ( 116 ובמקום אחר באותו ספר הוא אומר : באותו מוצאי שבת שנת תתקע " ז לפרט , ג' לאדר כתב אבי מן תלים מן מזמור תפילה למשה איש האלהים ותפש באותו פסוק 'כיום אתמול כי יעבור ואשמורה בלילה ' ( תהלים צ , ד , ( וסימן : בליל '' ה לפרט הלך לבית עולמו , ואחר כך סמוך ליום כתב ב ' דפים מספר חסידים ( שם : . ( 17 זו ידיעה מדויקת הן מבחינת התאריך והן מבחינת עיסוקיו של ר ' יהודה החסיד בימיו האחרונים . ספרו של ר ' משה הוא קובץ פירושים לתורה , שהמחבר העלה על הכתב מזיכרונו לאחר פטירת אביו , והוא מיוסד בעיקר על השיחות ביניהם על פרשת השבוע וההפטרה . ידיעות הפזורות בספר משקפות את אורח חייו של ר ' יהודה החסיד בשנותיו האחרונות בךגנסבורג ומספרות על פגישות שהיו לו עם חכמים שבאו לבקרו ( רבים מהם מבוהמיה וממזרח אירופה , ( ועל שיחותיהם בענייני פרשנות . שנת פטירתו של ר ' יהודה החסיד ידועה אפוא - 1217 - והדבר מאושר על ידי מקור מוסמך אחר , הקדמתו של ר ' אלעזר מוורמס ל'ספר החוכמה / חיבורו הראשון בתורת הסוד , הפותח בקינה על פטירת ר ' יהודה ובה נזכר אותו תאריך . לעומת זאת איננו יודעים מה היתה שנת הולדתו , ודברי החוקרים בעניין זה הם השערות בלבד . הוא נולד ככל הנראה בשפיירא ( אין כנראה בסיס למסורת המספרת שהוא נולד בוורמס , ( ובה גדל ופעל רוב ימיו , עד שעבר להתגורר

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר