|
עמוד:7
פרק ראשון ר' יהודה החסיד לעומת דורו א . המציאות ההיסטורית והמנהיגות הרוחנית תקופת חייו של ר ' יהודה החסיד , המחצית השנייה של המאה ה 12 וראשיתה של המאה ה , 13 היא תקופה מכרעת בתולדותיה של יהדות אשכמ . בשני הדורות שקדמו לה עמדו הקהילות היהודיות באשכנז , בצרפת הצפונית ובאנגליה מול גלים של פרעות ורציחות אשר באו מידי הצלבנים . מאז ראשיתה של תנועת מסעי הצלב ועד מסע הצלב השני באמצע המאה ה 12 נרצחו אלפי יהודים ורבים מהם מתו על קידוש השם ; הקהילות התדלדלו , והמצוקה הפיסית והרוחנית היתה גדולה מאוד . במחצית השנייה של המאה ה 12 היה על קהילות אלה להסתגל מבחינה רוחנית לכך שהגזרות והרדיפות הן מצב של קבע . הסוף למסעי הצלב לא נראה באופק , ונראה כי גזרה אלוהית היא שבכל דור ודור יעמדו הקהילות לפני חורבן ושכל יחיד בקהילה חייב להיות מוכן בכל שעה לקדש שם שמים . המחשבה הדתית היתה צריכה לתת מענה על השאלות העולות מתוך הצטיידות זו של המציאות : על שום מה גוזר האל גזרות כאלה , מה תכליתן ומה משמעותו של הקיום בעולם מרושע וחסר תקווה זה . נדמה היה , שהנצרות מצויה בשיא עוצמתה , והיהדות - בשפל המדרגה . זו סוחפת אל דגלה רבבות צלבנים נלהבים , וזו אין בידה להציע אלא הסתתרות וחיפוש מחבוא ומפלט , או התייצבות גלויה מול הפורעים ומוות על קידוש השם . המרטירולוגיה היהודית הגיעה בתקופה זו לביטויה המלא והמועצם , אך בצדה היו גם גילויים של זעם ושאיפת נקם ותהיות על דרכו של האל בעולמו . על אף המצוקה , היתה זו גם תקופה של פריחה תרבותית ביהדות אשכנז . יצירתם של בעלי התוספות בתחום פרשנות התלמוד וגיבוש ההלכה לא פסקה , ובעלי הלכה דגולים פעלו אז בצרפת ובאשכנז ואף באנגליה . בקהילות ישראל התקיימה מערכת ענפה של יצירה בשדה הפרשנות , ההגות , תורת הסוד והפיוט , והן הונהגו בידי שורה ארוכה של גדולי רוח , אשר חיזקו את עמידתם של היהודים
|
|