|
עמוד:110
של נחמיה יש לקבוע בתקופתו של ארתחשסתא ששלט קודם לומנן של תעודות אלה , קרי . בימי ארתחשסתא הראשון . ברם זה אומר , כי יוספוס אמנם קבע את זמנו של מאורע מאמצע המאה החמישית באמצע המאה הרביעית . הדעה הראשונה , שהניחה קשר בץ נחמיה לארתחשסתא השני וזיהתה את בגוזס של יוספוס כבגואס של דיודורוס , הופרכה מעיקרה וירדה מן הפרק . השאלה היחידה שעדיין היה צורך לדון בה הייתה , האם את בניית המקדש השומרוני על הר גריזים , שיוספוס קושר עם אלכסנדר ועם נישואי התערובת , ניתן להשאיר היכן שקובע אותה יוספוס , בימי אלכסנדר , או שמא יש להחזיר אף אותה למאה החמישית . מכל מקום חשוב לנו להדגיש , כי גם בעידן שני זה של המחקר , כמו בקודמו , רווחה הדעה בין החוקרים , שהייתה מוסכמת למעשה על כולם כאחד , כי נחמיה ויוספוס מתייחסים לאותו מקרה . שהרי מוסרים שניהם על קרוב משפחה מדרגה ראשונה של יוחנן כוהן גדול ( בנו של יוידע ונכדו של אלישיב ) שנשא את בת סנבלט ועל כן גורש ; ושניהם אף מוסיפים כי גם כוהנים אחרים נשאו נשים נכריות באותם ימים . לפי ניסוחו של קאולי , שצוטט בהסכמה על ידי רבים , הדעה כי היו שני מקרים כאלה , שרק על האחרון שבהם מספר יוספוס , היא פתרון שרק נואשים ביותר עשויים להעלותו על הדעת . השלב השלישי : יסודותיה של ההסכמה הכללית ההיא נתערערו בשנות החמישים והשישים בשל שלוש התפתחויות כלליות ובשל תגלית ספציפית אחת , ואילו תגלית אחרת בשנות השמונים נחשבת בעיני רבים כאילו קברה אותה סופית . ראשית , ובצורה כללית ביותר , תגליות קומראן הביאו להכרה גורפת באופייה הרבגוני של היהדות הקדומה ובאי נכונותה של ההנחה , כי כל היהודים מימי עזרא ואילך היו 'אורתודוקסים . ' ליוחנן לוי , ירושלים תש"ט , עמ' . 255-254 כאן , אחרי שבפתח מאמרו על קדמוניות יא , , 301-297 הוא הגיע למסקנה , כי 'יונתן' שבנחמיה יב יא הוא שיבוש של 'יוחנן , ' חזר שליט כבר בעמוד הבא , פעמיים , לדבר על 'יונתן' ? תהא טעות זו של המחבר או של המדפיס , משמעותה לענייננו עומדת בעינה . 10 ראו לעיל , הערה , 7 וכן 11 E . Meyer , Der Papyrusfund von Elephantine , Leipzig 19122 , p . 71 לדיון ולהפניות לספרות , ראו John Rylands Library , 38 ( 1955-1956 ) , pp . 170-187 H . H . Rowley , 'Sanballat and the Samaritan Temple ' , Bulletinof the / a solution too desperate to be entertained' 12 ראו . קאולי ( לעיל , הערה , ( 8 עמ' , 110 המצוטט מתוך הסכמה על ירי ראולי , שם , עמ' , 173 הערה 1 וכן Cambridge , MA & London 1937 , p . 508 R . Marcus , Josephus , 6 ( Loeb Classical Library ) , ואחרים . לדברים דומים , ראו : ' ) letteratura Giudeo-Ellenisiica , Florence 1924 , p . 204 B . Motzo , Saggi di storia e ניסיון של הרמוניזציה שאינו ראוי לדיון !( ' א' צ'ריקובר , היהודים והיוונים בתקופה ההלניסטית , ירושלים תשכ"ג , עמ' , 331 הערה ; 12 ש '' ז צייטלין , קורות בית שני , א , ירושלים ותל אביב תשכ '' ח , עמ' , 316 הערה . 117 למספר מקרים של אמונה רומה בשנים שקדמו לגילוי תעודות יב , ראו : ' ) Gottingen 1864 , p . 277 E . Ewald , Geschkhte des Volkes Israel , IV , מובן מאליו 1 0 £ ללא ספק , ( ' [ ... ] וכן ' ) High Priests , London 1904 , p . 15 E . Bevan , Jerusalem under the ללא ספק . ( ' באשר להנחה הרווחת , כי נחמיה יג , כט-ל וקדמוניות יא , 312 מלמדים שהיו גם מקרים אחרים של נישואי תערובת בקרב הכוהנים , הדומים לאלה עם בתו של סנבלט , ראו בין השאר : מ"צ סגל , מסורת ובקורת , ירושלים תשי"ז , עמ' . 220 , 218-217 13 ראו , למשל M . Smith , 'Palestinian Judaism in the First Century ' , M . Davis ( ed . ) , Israel : Its Role in
|
רשות העתיקות
|