|
עמוד:52
אלט טען , במאמר רב השפעה , שירושלים ( ומה ששרד מיהודה ) הייתה שייכת למעשה למדינת שומרון , ונוהלה על ידי מושל שומרון . לדבריו יש בנסיבות אלה כדי להסביר , חלקית לפחות , את ההתנגדות אשר הציקה לשבי ציון , שבלמה את מאמציהם לבנות מחדש את בית המקדש ואת העיר , ואשר התנגדה ללא פשרות להשלמת ביצורה מחדש של ירושלים . ניתן להסבירה כהתערבות לגיטימית של הרשויות השומרוניות , שהיו נחושות בדעתן למנוע משליחים או פקידים יהודים לחרוג מגבולות סמכותם . אולם גילוין של חותמות , טביעות חותם ובולות רשמיות מפריך שחזור זה . העדויות המכריעות עולות מחותמות ומטביעות חותם מן המאה השישית לפנה"ס , הנושאים עליהם שם של פחה 1 תרארר הוא 'פחוא , ' ולעתים בתוספת שם המדינה — 'יהוד . ' הממצאים החשובים ביותר מבחינה זו הם בולה וחותם , שפרסם נ' אביגד . הבולה נושאת את הכתובת 'אלנתן פחוא , ' ובחותם כתוב 'לשלמית אמת אלנתן פח [ וא . ' [ ממצאים אלה הם חלק ממכלול הומוגני של בולות וחותמות מהמאה השישית לפנה"ס , ובו טביעות חותם רשמיות אחרות של מדינת יהודה . בין הממצאים הקודמים יש טביעות חותם רשמיות ממדינת יהודה , שעליהן כתוב 'יהוד יהועזר פחוא' ו'אחזי פחוא . ' בדיון מופתי של אביגד על ממצאים אלה ואחרים , הוא קובע את זמנם של פחות יהודה אלה לפרק הזמן שמיד לאחר זרובבל וקודם מינוי נחמיה , בשנת 445 לפנה"ס . אין ספק שהם אינם מאוחרים למועד זה . על יסוד שיקולים פליאוגרפיים , ניתן לקבוע את זמנם של חותמות אלנתן ושל שלומית 'אמתו' לראשית המאה השישית לפנה"ס , אף על יסוד שיקולים היסטוריים , אלנתן — שלא נמנה עם בית דוד — משתלב היטב בשורת הפחות מיד לאחר זרובבל , שהיה אחרון הפחות ביהודה שהשתייך לבית דוד , או זמן קצר אחריו . לאור העדויות שבידינו , אין מקום לפקפק בכך כי ששבצר שב לציון כפחת יהודה , כשבכוונתו להקים את הריסות בית המקדש ולארגן את המדינה מחדש , ואין ספק שהוא נכשל במילוי משימתו העיקרית . מסופר במפורש שהמאמצים לבנות את בית המקדש 24 ראו A . AH , 'Die Rolle Samarias bei der Entstehung des Judenthums' , AX 2 ( Munich 1953 ) , pp . 316-337 25 מורטון סמית הוא בין החוקרים המעטים שטענו , בצדק אם כי בדרך יהירה , כנגד שחזורו של אלט , שאינו אלא שרשרת סברות והיקשים שאינה מתבססת על נתונים של ממש . ראו Parties that Shaped the Old Testament , New York 1971 , pp . 193-201 M . Smith , Palestinian 26 ראו : , E . M . Meyers , 'The Shelomith Seal and the Judean Restoration : Some Additional Considerations ' N . Avigad , Bullae and Seals from a Post-exilic Judean Archive ( Qedem , 4 ) , Jerusalem 1976 ; PK w , Vk יח , ( 1985 ) עמ' . 38 * -37 * 27 לדעתו של נווה , משמעות המונח 'פחוא' אינה 'פחה' כי אם 'פקיד ; ' ראו מאמרו 'כתב וכתיבה , ' ח' תדמור ( עורך , ( ההיסטוריה של עם ישראל : שיבת ציון , ירושלים תשמ"ר , עמ' 230 [ הערת המערכת 28 . [ מתוארה של שלומית — 'אמת אלנתן פחוא' — עולה , שהייתה פקידה במנהל הפחווה , כפי שציי ן נ אביגד . אם אמנם כך , הרי נמנתה עם משפחה מיוחסת , ואנו מתפתים לזהותה עם אחותו של זרובבל , הנזכרת בדברי הימים א , ג יט . אמנם השם אינו נפוץ בתקופה ההיא , אך הזיהוי אינו יוצא מגדר אפשרות . 29 הטיעונים בדבר ייחוסו של נחמיה לבית דוד אינם משכנעים , לדעתי . ראו v . Keliermann , 'Nehemia : Quellen , Uberlieferung und Geschichte' , BZAW , 102 ( 1967 )
|
רשות העתיקות
|