|
עמוד:146
' עלילות גלגמש' - מיתוס מסופוטמי שחובר בתקופה הבבלית העתיקה ( בערך 1800 לפני הספירה . ( המיתוס מספר את סיפורו של גלגמש , המלך החמישי בשושלת השומרית , שהצליח להביא את הממלכה השומרית לממדי אימפריה . על פי מיתוס זה גלגמש יוצא לחפש את חיי הנצח . בסיפור אפשר לפגוש עיסוק במתח שבין חיי תרבות ועולם פראי וחופשי . קטעים מתוך המיתוס ראו עמ ' , 142-140 ועל המיתוס בהרחבה ראו עמ' . 113-108 * עשתר / אננ - אלה חשובה , אלת מלחמה ואהבה של הבבלים והאשורים . לעשתר מייחסים כוחות פיתוי ותשוקה מחד גיסא , וכוחות הרס ומלחמה מאידך גיסא . הסמל של עשתר הוא כוכב . אצל הכנענים הייתה אלה זאת מוכרת בעשתורת - אלה הנחשבת לרעייתו של בעל , אל הסערה הכנעני . פולחן עשתורת היה נפוץ מאוד בארץ ישראל , במיוחד בקרב הנשים . בחפירות ארכאולוגיות שנערכו באזור ארץ ישראל נתגלו צלמיות רבות של עשתורת . נראה כי גם האלה היוונית אפרודיטה וגם האלה הרומית ונוס הן גלגול מאוחר של עשתר . פאולוס - ממייסדי הנצרות ומאבות הכנסייה הנוצרית . חי במאה הראשונה לספירה . פאולוס , או בשמו העברי שאול הרנךסי , לא הכיר את ישו עצמו , ובראשית ימיו אף רדף את ממשיכי דרכו . אבל אחר כך חל אצלו מהפך רוחני , ומיהודי רגיל הוא היה לאחד ממנהיגיה ומעצביה של הדת הנוצרית . פגיס , דן - ( 1987-1930 ) נולד וגדל בבוקובינה שבצ ' כסלובקיה ובזמן מלחמת העולם ה1- היה כלוא במחנות ריכוז . עם תום המלחמה , בשנת , 1947 עלה עם עליית הנוער והתחנך בקיבוץ מרחביה . פרסם ספרי שירה למבוגרים וספרי ילדים ' ) הביצה שהתחפשה . (' הרצה בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים , ועסק בעיקר בחקר שירת ימי הביניים . פרויד , זיגמונד - ( 1939-1856 ) רופא יהודי יליד אוסטריה , מאבות הפסיכולוגיה המודרנית . פיתח שיטה חדשה לחקר נפש האדם והבנתה , הפסיכואנליזה , המבוססת על עיבוד מחדש של חומרים שנדחקו ללאמודע ומופיעים בחלומות , בהזיות , בפליטות פה , באמנות ועוד . תורתו בכלל , וספרו 'פשר החלומות ' בפרט , השפיעו על החברה המערבית במאה ה20- לא רק בתחום הטיפול הפסיכולוגי , אלא גם בתחומים רבים ומגוונים - ספרות , פילוסופיה , אמנות , פוליטיקה , כלכלה ועוד . פרקי דרבי אליעזר - מדרש שחובר בתחילת המאה התשיעית , תחילת ימי הביניים . המדרש חובר בידי מחבר אלמוני , שייחס אותו לרבי אליעזר בן הורקנוס , תנא מסוף המאה הראשונה ותחילת המאה השנייה . אין יודעים אם חובר בבבל או בארץ ישראל . החכמים הנזכרים במדרש הם מארץ ישראל , והתלמוד הירושלמי מצוטט בו לעתים קרובות . למדרש זה יש דמיון לחלק מן הספרים החיצוניים . כלולים בו שלושה חלקים : החלק הראשון מתאר את המקרים שבהם ירד אלוהים לארץ ; החלק השני מסרטט מיסטיקה רבנית קדומה וחישובי לוח השנה ; והחלק השלישי הוא מדרש חלקי של 'תפילת העמידה ' ' ) תפילת שמונה עשרה . (' יש בו דרשות לשבתות מיוחדות . ' פרשה' - על פי המסורת היהודית , כל אחד מספרי התורה מחולק ליחידות גדולות , המכונות 'פרשות . ' שמה של כל פרשה לקוח מהפסוק הראשון שלה . על פי מסורת שהתפתחה בבבל , בכל שבת קוראים בבית הכנסת פרשה אחת . לכן כל פרשה כזאת מכונה 'פרשת השבוע י . את התורה כולה צריך לסיים תוך שנה , ואז מתחילים לקרוא מן ההתחלה . בשבתות מסוימות קוראים שתי פרשות , וזאת כדי להתאים את קריאת הפרשות למספר השבתות בשנה . * צפנ ; ה , ספר - אחד מתרי-עשר ספרי הנביאים . הנביא צפניה ניבא כנראה בימי יאשיהו . נבואותיו כוללות בעיקר נבואות זעם לישראל ולעמים . קאסוטו , מייד - היסטוריון , רב וחוקר מקרא . נולד וגדל באיטליה . למד באוניברסיטת פירנצה ובבית המדרש לרבנים . בשנת 1939 עלה לארץ ולימד מקרא באוניברסיטה העברית בירושלים . במסגרת עבודתו בחקר המקרא פרסם , בין השאר , את פירושיו לספר בראשית ולספר שמות , ושימש גם כעורך האנציקלופדיה המקראית . קאסוטו פיתח גישה ייחודית בחקר המקרא , גישה הדוחה כמה מהנחות היסוד של ביקורת המקרא . הוא עסק רבות במחקר השוואתי של הספרות המקראית לספרות כנענית . קמפבל , גו'זף - ( 1987-1904 ) עסק בחקר מיתוסים בתרבויות אחדות . הוא הניח שלמיתוסים בכל העולם יש מבנים דומים . מבחינה זאת וגם מבחינות אחרות נחשב קמפבל לממשיך דרכו של קארל גוסטב יונג , מחלוצי הפסיכולוגיה המודרנית . ראב"ד , רבי אברהם בן דוד מפוסקיר שבפרובנס ( המאה ה - ( 12- אחד החולקים הבולטים על שיטתו של הרמב " ם . ראב " ד היה מבוגר מעט מהרמב " ם . הוא חיבר ספר המלווה את 'משנה תורה' של הרמב " ם . בספרו הראב " ד תוקף בחריפות רבים מפסקי ההלכה ומהרעיונות של הרמב " ם . ברוב המהדורות המודפסות של 'משנה תורה' נמצא החיבור של הראב " ד בשולי הדפים . רד"ק , רבי דוד קמחי - ( 1235-1160 ) פרשן מקרא ודקדקן . היה בן למשפחת לשונאים ידועה שהתגוררה בפרובאנס ( בצרפת של היום . ( בידינו מצויים פירושים מפורטים שכתב לספרי נביאים , פירוש לספר תהילים ופירוש לספר בראשית . פירושיו כוללים טיפול בשאלות הנוגעות לפשט של הכתובים , תוך הסתייעות בספרות חז " ל ועיסוק בדקדוק העברי . חיבוריו בתחום הדקדוק הם מאבני היסוד של הדקדוק העברי . רוזנצווייג , פרנץ - ( 1929-1886 ) הוגה דעות יהודי ממוצא גרמני . נולד למשפחה יהודית מתבוללת בגרמניה , ובצעירותו חווה מהפך רוחני שבעקבותיו התקרב ליהדות . הוא חיבר חיבורים הגותיים רבי השפעה ובהם ספרו הגדול 'כוכב הגאולה . ' יחד עם מרטין בובר תרגם את התנ " ך לגרמנית . רוזנצווייג לקה במחלה ניוו-נית שבגללה היה מגיל צעיר משותק בכל חלקי גופו , ולמרות מוגבלות זאת המשיך במפעלו ההגותי והמחקרי עד מותו , בגיל . 43 רמב"ם , רבי משה בן מימון - ( 1204-1138 ) מההוגים היהודיים החשובים בכל הזמנים . נולד בספרד , שם סבלה משפחתו מרדיפות והיגרה למרוקו . לאחר שהייה בארץ ישראל הגיעה המשפחה למצרים . הרמב"ם היה רופא ועסק ברפואה לפרנסתו . הוא נודע כאחד מטובי הרופאים , והיה רופאו האישי של מלך מצרים . עוד היה הרמב " ם איש הלכה . הוא כתב חיבור הלכתי מקיף בשם 'היד החזקה' או 'משנה תורה , ' הוא כתב גם תשובות על שאלות הלכתיות שהופנו אליו מרחבי העולם היהודי , וחיבר פירוש מקיף למשנה . הרמב " ם היה גם פילוסוף שיטתי ומעמיק . כשהיה כבן 16 כתב את ספרו הראשון ' , מילות ההיגיון , ' העוסק בלוגיקה . כשהתקרב לגיל 60 חיבר את ספרו הפילוסופי הגדול 'מורה הנבוכים . ' חלק מרעיונותיו - הן בתחום ההלכה והן בתחום הפילוסופיה - היו שנויים במחלוקת ועוררו ויכוחים גדולים גם שנים רבות לאחר מותו . רמב"ן , רבי משה בן נחמן - ( 1270-1194 ) מחשובי פרשני המקרא והתלמוד והוגה דעות . נולד ופעל בספרד הנוצרית , והיה ממניחי היסוד לתורת הסוד היהודית - תורת הקבלה . בסוף ימיו השתתף בוויכוח פומבי עם יהודי שהתנצר , ובעקבות ויכוח זה נאלץ לעזוב את ספרד . הוא עלה לארץ ישראל ונפטר בה . בפירושיו לתורה עסק גם כפשט הכתוב וגם בתורת הסוד , והתווכח עם פרשנים שקדמו לו כמו רש " י , רמב " ם וראב " ע . רס"ג , רב סעדיה גאון - ( 942-882 ) מנהיג , הוגה דעות , פרשן מקרא ודקדקן . נולד במצרים . בהיותו כבן עשרים חיבר את 'האגרון' - המילון העברי-
|
|