|
עמוד:135
התכוונתם לבנות לכם עיר ענקית שתכלול את כל האנושות , ושכחתם שרצון האלוהים הוא למלאות את כל הארץ יישובי בני אדם , ושעצת ה' קום תקום " . ( מ " ד קאסוטו , פירוש על ספר בראשית - מנח עי אברהם , עמ' ( 157 מה היא הביקורת הדתית שיש בלעג לשיטות הבנייה הבבליות לדעת קאסוטו ! פרשן המקרא דון יצחק אברבנאל" אומר כי החטא של דור הפלגה הוא : " השאיפה אחר דברים מלאכותיים ומותרות " . ואם כן , חטאו של האדם אינו כלפי האל אלא כלפי עצמו . לדעתו , המאמץ התרבותי-החומרי שעשו בוני מגדל בבל מנוגד לטבעו האמתי של האדם ; בבניית מגדל שראשו בשמים טמונה סכנה לפריצת המגבלות הטבעיות של האדם ולקיומה של האנושות . ולכן , אומר אברבנאל : " נענשו האנשים החטאים האלה בנפשותם כשבלל השם לשונם והפיצם על פני הארץ כמו שגרש את האדם הראשון מגן עדן , וגרש את קין מן האדמה " . 4 א . במה פסוק 3 בסיפורנו יכול לחזק טענה זאת ? ב . קראו בשמות כ . 21-20 , במה הרווק לאופן בניית המזבח יכול לתת ביטוי לרעיון שמצאנו בדברי אברבנאל ? ג . מדוע לדעתכם משווה אברבנאל את בילול הלשון ואת ההפצה בארץ לגירוש האדם מגן עדן ? טכנולוגיה ומגדל בבל אברבאנל משקף את הגישה שלפיה אדם שמנצל את יכולתו הטבעית מעבר למותר לו מבחינה מוסרית מאיים על קיומה של האנושות . הדילמה הזאת באה לידי ביטוי כבר בסיפור גן העדן : האדם נברא בצלם אלוהים . כיוון שהוא יודע מהו 'טוב ' ומהו 'רע , ' אין הוא ראוי לשבת בגן העדן , שכן בגן העדן שולטות התמימות והפשטות . יש מתח מתמיד בין היכולות השכליות של האדם וכין המגבלות המוסריות שלו , והוא מעורר שאלות מוסריות עקרוניות : האם מותר לאדם להוציא מן הכוח אל הפועל את כל היכולת המדעית הטמונה בוי האם מותר לבני האדם להתערב בחוקי הטבע ולהפר את האיזון בעולם ? לדעת אברבנאל , הרעיון המרכזי שבסיפור מגדל בבל הוא שלמרות היכולת שלנו להגיע לשמים אסור לנו לפרוץ את גבולות המוסר ולסכן את קיומה של האנושות . מובן שההשקפה הזאת מעוררת שאלה נוספת : היכן עובר הגבול בין שימוש 'חיובי , ' מוסרי , בטכנולוגיה ובין שימוש 'שלילי , ' לא מוסרי . בספרה 'עיונים בספר כראשית' נחמה ליבוביץ " ' הולכת בעקבות הפרשן בנו יעקב . גם היא רואה בטכנולוגיה אמצעי שבעזרתו בני האדם יכולים להשתחרר מסביבתם הטבעית . לדעתה , החטא של דור הפלגה לא היה בעצם השימוש בטכנולוגיה אלא בניצולה למטרות לא ראויות . בכוח חוכמתו הטכנית האדם יכול לייצר לבנים ולבנות ערים ומקומות יישוב גם במקומות שלא מצויה בהם אבן טבעית . אך בני דור הפלגה לא בחרו לבנות לעצמם בתי מגורים אלא לעשות להם שם . בניינים גבוהים נועדו להנציח את כוחו של הבונה , וכך יכולתו הטכנית של האדם מנוצלת למטרות שליליות . ? דון יצחק אברבנאל 508-1437 ) ו ) - פרש / מקרא , פילוסוף , רופא ומנהיג ציבור . עוד על אברבנאל ראו עמ י . 143 ? נחמה ליבוביץ' - ( 1997-1905 ) - מחנכת וחוקרת מקרא . עוד על ליבוביץ ' ראו עמ י . 1 45
|
|