5. איסור

עמוד:75

עעד ראשון : הטקסט המקראי קראו פעם אחת את פרק ג בבראשית . עעד שני : סיכום פרק ג מספר את סיפור האכילה מעץ הדעת . פרק ב נחתם בתיאור אדם ואשתו החיים בגן עדן עירומים בלי שהדבר גורם להם בושה , ובפרק ג מסופר כיצד הופר המצב , כיצד נולדה הבושה מפני העירום . גיבור הפרק הזה הוא הנחש . בעולם המיתוסים של המזרח הקדום הנחש נושא מטען עשיר : כמסורת הכנענית של מרד הים הנחש הוא אחד המורדים באל , וגם בסיפור שלפנינו הוא מוביל מעין מרידה באל . הוא מפתה את האישה לטעום מהפרי היחיד שה ' אסר במפורש לטעום ממנו - מפרי עץ הדעת . האישה גורמת גם לאיש לטעום מהפרי . לטעימה מהפרי יש השפעה מיידית : " ותיקחנה עיני שניהם וידעו- כי עיךמים הם" ( ג . 17 , תודעת העירום של השניים גורמת להם לתפור לעצמם בגד 'חגורות' מעלי תאנה . ה , ' המתואר כפרק זה כמי שמתהלך בגן "לרוח היום , " מנהל בירור על הנסיבות שבהן הפרו אדם ואשתו את הצו שלפיו אין לאכול מפרי עץ הדעת . במהלך בירור זה האדם מאשים את האישה , והאישה מאשימה את הנחש . ה ' מעניש את האדם בעבודת האדמה הקשה , את האישה בצער הלידה ואת הנחש בזחילה ובאכילת עפר . כדי שלא יוסיפו ויאכלו גם מעץ החיים , האדם ואשתו מגורשים מגן העדן . פרשנים עסקו רבות בשאלה מה היה הפרי שאדם ואשתו אכלו ממנו , ומה הייתה השפעתו . כמובן , השאלה איננה שאלה מתחום הבוטניקה אלא שאלה עקרונית - מה טיכו של השינוי שקרה לאדם ולאשתו . האם הפך האדם לחכם בזכות החטא שעשה ? יש הקוראים את הסיפור בפשטות וסבורים שאכן האדם אכל מפרי עץ פלאי ואכילתו הפכה אותו לחכם . אחרים מסבירים כי העץ היה עץ רגיל לגמרי וכי עצם האכילה של פרי אסור הכניסה את האדם ואת אשתו לעולם מושגים חדש שלא היה מוכר להם , עולם מושגים של 'טוב' ו'רע . ' המעשה של אדם וחוה הוא המעשה ה י רע ' הראשון בסיפור הבריאה . לפי פרשנות זאת , ' ידיעת טוב ורע' איננה חוכמה כי אם היכרות עם עולם המושגים 'טוב' ו ' רע . ' עעד שלישי : שאלות לתרגול . 1 יש הטוענים כי האכילה מעץ הדעת גילתה לאדם את המיניות . בססו טענה זאת על בראשית ב ; 25-22 , ג . 7-1 , . 2 בסיפור האכילה דמות האל מוצגת כדמות בעלת מאפיינים אנושיים . כססו טענה זאת על בראשית ג . 22 ; 12-8 , . 3 קראו בראשית ב , 17-16 , ג . 7-1 , הנחש משנה בדבריו את צו האל המקורי . א . ציינו במה הוא משנה את הצו המקורי . ב . הסבירו כיצד השינוי הזה מסייע לנחש להשיג את מטרתו . A קראו בראשית ג . 21-14 , סיפור זה מספק הסברים אטיולוגיים לתופעות שונות . א . ציינו ארבע תופעות שניתן להן הסבר בפסוקים אלה . ב . ציינו מהו ההסבר הניתן לתופעות אלה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר