|
עמוד:9
שהרכב שנמכר פגום . ההסכם לא מתעניין במערכת היחסים בין הצדדים מחוץ לנושא הרכב הנמכר . הקונה יכול להטיח עלבונות במוכר , הוא יכול לא לדבר לעולם עם המוכר , או להפך - הוא יכול לעבור לגור עם המוכר . לכל השינויים הקיצוניים האלה במערכת היחסים של הקונה עם המוכר אין השפעה על קיום ההסכם בין השניים . השינויים האלה אינם רלוונטיים להסכם המכירה ביניהם . הברית , לעומת זאת , דורשת מחויבות עמוקה כיותר . כאשר שני אנשים כורתים ביניהם ברית , הם יוצרים מחויבות עמוקה ומלאה ביניהם . במקור הייתה זאת מחויבות שנוצרה בין משפחות . כאשר שתי משפחות החליטו לכרות ברית , הן יצרו ביניהן התקשרות בכל תחומי החיים . צאצאיהן נישאו זה לזה והגנו זה על זה בעיתות משבר . סוג כזה של קשר בין שתי משפחות הועתק גם למערכות יחסים נוספות : לקשרים בין עמים , לקשרים בין אדון לנתיניו ולקשרים בין מלך לעמו . במבט ראשון , הקשרים בין מלך לעם ובין אדון לנתינים לא נראו מתאימים למחויבות העמוקה של הכרית . אנו תופסים יחסים לא שיוויוניים כאלה כיחסים מתוחים , שבהם המשועבד או החלש רוצה למרוד ולהיות חופשי . בעולם העתיק מערכות היחסים האלה לא נתפסו כך . חוסר השיוויון נתפס כנתון שקשה לערער עליו . בבריתות בין חזקים לחלשים - החלשים זכו בהבטחה להגנה , והחזקים זכו בהבטחה לנאמנות . לפעמים בריתות בין חזקים לחלשים נכפו על החלשים בעקבות ניצחון במלחמה . בנקודה זאת מצוי הבדל מהותי נוסף בין חוזים מודרניים לבריתות קדומות . בחוזה המודרני , הסכנה הנשקפת למי שמפר את החוזה היא צעדים משפטיים שונים - אדם המפר חוזה ייתבע לשלם פיצויים , אולם אדם המפר ברית מסתבך עם האלים . לברית יש תוקף דתי , והערבים לקיום הברית הם האלים וכוחות הטבע . " המדריך לאדון המתחיל " מכיוון שלברית היה היבט דתי , היא הייתה טקסית מאוד . בכתובים מהמזרח הקדום אפשר למצוא דגם חוזר של ברית בין אדון לאריסיו . אילו היו בימי קדם ספרי הדרכה לאדון המתחיל , פרק ההוראות לכריתת ברית היה ודאי נראה כך : . 1 הצגת האדון . 2 הזכרת הרקע ליחסים בין הצדדים . 3 הצגת ת 1 אי הברית . 4 שמירת הלוחות לרגלי האלים . 5 הזמנת עדים . 6 הזהרה למפרי הברית . 7 טקס מעבר בין בהמות מבותרות עיינו כבראשית טו : 20-1 , כשמות יט ; 6-1 , כדברים כז . 26-9 , אילו מהמאפיינים של כריתת ברית פוליטית מצויים כמקורות אלה ?
|
|