|
עמוד:11
פרק א הלאומיות המודרנית והדת כידוע , אין לנתק את ההתעוררות הלאומית הציונית מהופעת הלאומיות באירופה במאה ה . 19 מידת הייחודיות של התנועה הלאומית היהודית נתונה לוויכוח ולחילוקי דעות , אולם עצם היותה מושפעת מההתעוררות הלאומית באירופה איננו מוטל בספק . הציונות הדתית , כהסתעפות של התנועה הציונית הכללית , אמנם ביקשה להבליט את הצדדים הייחודיים של הלאומיות היהודית , אך גם היא מהווה , בסופו של דבר , תוצר עקיף של הלאומיות של המאה ה . 19 לפיכך , אין לדון באידאולוגיה ציונית או בתאולוגיה ציונית דתית - שכן הציונות הדתית חתרה לכינון טיפוס דתי חדש - ללא הכרת המאפיינים המרכזיים של הלאומיות . הזיקה בין הציונות לתנועות הלאומיות של המאה ה 9 ו מהווה בעיה מבחינת העולם הדתי . לאומיות מעצם הגדרתה כוללת תרבות ומערכת של ערכים ונורמות המשותפים לקבוצה מסוימת . הדת אף היא כוללת מערכת כזו , ולפיכך נוצר מתח בין לאומיות - יהודית במיוחד - לדת , שכן שתיהן מתחרות על אותו ציבור . העובדה היא , שהמתנגדים האידאולוגים החריפים ביותר שקמו לציונות היו רבנים , והתנגדותם נבעה מסיבות תאולוגיות מובהקות . חקר הלאומיות : בעיות יסוד כדי להבין את מעמדה של הציונות הדתית ואת הבעיות המאפיינות את דרכה כזרם דתי ממוסד בתוך תנועה לאומית חילונית - כדאי
|
|