|
עמוד:13
פרק ב' הרקע לחיי ישו אפשר לקבוע בוודאות בי דמותו של ישו בולטת בתוך היהדות של תקופתו . אומנם המקורות בקשר לישו הם נוצריים או נובעים מהיכרות עם הנצרות , אך כך גם הדבר לגבי מקורות היהדות : אין כל ידיעה ממקורות לא יהודיים אפילו על אישים כיהודה , רבי עקיבא , ויהודה הנשיא . ואם נזכר אצל אבות הכנסיה רבי עקיבא , הרי הסופרים הנוצריים הללו ידעו על קיומו מפי היהודים . נזכיר שני מקורות יהודיים אודות ישו ; א ) השיחה בין רבי אליעזר בן הורקנוס לבין יעקב , תלמידו של ישו , המופיעה בספרות התלמודית ) . רשימת המקורות באנציקלופדיה העברית , כ , ' עמי , 433 למטה . ( אחרי חורבן הבית נתפס רבי אליעזר בן הורקנוס על יד הרומיים כנוצרי . הוא ישב אז בלוד , שם היתה קהילה נוצרית כבר בעת ראשית ימיה של הנצרות ( עיין מעשי השליחים ט , , ( 32 ושאל את עצמו במה חטא , שנתפס דווקא בין הנוצרים . הימים היו ימי מעבר בין תקופת אהדה לתקופת ריחוק בין היהדות לנצרות . אז נזכר בן הורקנוס , שנהנה ממימרתו של ישו , אותה שמע עור בימי הבית מתלמידו של ישו , יעקב . ב ) יוספוס פלביוס ( יוסף בן מתתיהו ) מספר ב"קדמוניות" ( כ ( 203-200 , על הוצאתו להורג של יעקב , אחי ישו . יעקב הוצא להורג בשנת , 62 על ידי כהן גדול צדוקי ומסופר שהוא אחיו של ישו , הנקרא כריסטוס — משיח . לעומת זאת קיים בכל כתבי היד של "קדמוניות" ( יח ( 64-63 , ליוסף בן מתתיהו קטע המספר על ישו שהיה יותר מאדם . ייתכן שיש כאן עיבור או זיוף , ויש סוברים שכל הקטע על ישו הוא זיוף , שהוכנס לדברי בן מתתיהו .
|
|